|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har problem med att min BMW 316i, -90 (e30) inte går rent. Tittar man på tändstiften är de rejält sotiga vilket tyder på för fet blandning. Jag har provat att mäta diverse givare vilket till slut gjorde att jag bytte spjällhuskontakten (BOSCH-050-0 280 120 316) då den gav ett nollednignsresultat oavset gaspådrag. (alla andra givare jag hittade gav något slags motstånd i ohm) I samma veva torkade jag bort allt oljekladd i insugsdelarna. Det hade runnit ned sådant kladd in i kontakten. Då jag var nyfiken provade jag att mäta på den nya spjällhuskontakten och den ger ledning mellan det mittersta och ett av de yttersta stiften om man vrider kontakten till något av dess maxlägen. säg 0 resp 90 grader. Nu när allt är ihopsatt igen går inte bilen alls på tomgång. Ger jag lite gas så att spjällhuskontakten bryter, då går rusar motorn, upp förbi 2000 varv varpå jag släpper gasen och den dör igen. Vad är syftet med spjällhuskontakten? och hur får jag igenom bilen genom besikntinen på lördag? | |
| Jag måste även tillägga att den alltid har betett sig tvärt om. Nu när det var många minusgrader och risk att kylvattnet fryser (drabbade våra grannar) Då har den startat hur snällt som hellst, men däremot i plussgrader och töväder har den tokvägrat. (Det verkar bero på att den inte tycker om fuktig luft) | |
| Vilken sorts insprutning är det på din bil? | |
| Spjällägeskontakten skall tala om för styrenheten att spjället står stängt, i tomgångsläge och då tar tomgångsventilen över tomgångsregleringen via en bypassledning förbi spjällhuset via en tunnare slang. Pos.5:Länk | |
| Jag personligen skulle i första hand kolla efter luftläkage på insugsidan,därefter skulle jag nog kontrollera lmm.Sista hand kanske kolla lambdan! | |
|
Pinsamt nog vet jag inte vad det är för insprutning. Jag köpte bilen för att den såg snygg ut, jag hade råd med den och för att den har drivningen på rätt ställe. Jag provade att dra ur sladden till spjällhuskontakten och det gjorde ingen skillnad över huvud taget. Motorn går inte jämnt, under 3000 varv går det inte att hålla den igång vid konstant varvtal, i alla fall inte olastad. Men tack för hjälpen, i kväll hamnar insuget på arbetsbänken. |
|
| Tack vare Anders-72 och länken till realOEM så vet jag nu att jag har M40 motorn, eller vad jag borde ha för motor i alla fall. (Jag köpte bilen av en biltrixare så det finns många egendomliga reparationer här och var i den) | |
|
På min bil dock en m50 motor så reagerar bilen om man tar bort kontakten. -Kan kanske vara så att den är i sönder, då inte det händer något med bilen. Har du nollat bilen efter att du byta kontakten? tror man ska höra att det klickar i givaren när man gasar. Har läst det på någon tråd. |
|
|
Nu går bilen som vanligt igen. Antagligen har detta varit en lång kombination av fel. Först sotiga tändstift. Mitt önsketänkande är att det är vad som händer om man inte underhåller sin bil som man ska. De stiften har suttit i sedan 2007, och jag har inte bytt luftfilter varje år. Jag är inte världsmästare på att mäta, så spjällhuskontakten kanse aldrig var trasig, och nu när jag vet vad den gör är jag i alla fall övertygad om att den inte har något med bränsletillförseln att göra. (jag trodde att den mätte gaspådraget och försökte matcha insprutningen genom att spruta i mer eller mindre bensin) Till sist, varför den inte startade med nya stift. Det var ett pinsamt självvållat problem. När jag satte ihop allting missade jag att dra åt de sex muttrarna som delar insugsröret. Detta då de fodrade nyckelvidd 11, och jag hade blocknycklarna 10 och 13 med mig. Så man kan ju säga att den tjuvdrog lite luft, och med så mycket tjyvdrag spelar nog spjällhuskontakten ingen roll. Så tack än en gång för hjälpen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.