AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.892

E34 525: ingen kompression - orsak?

RickardE
Jag har ett återkommande problem med min 525a. Vid uppstart ca3-5 sekunder efter att startmotorn börjat snurra så tappar plötsligt motorn all kompression och blir helt omöjlig att starta. Det spelar sen ingen roll hur mycket jag nöter på starten.
Låter jag den stå ett par dagar så brukar det gå igång igen precis som om inget har hänt.

Vad kan orsaken vara?

Det enda jag kan komma på är att ventillyftarna pumpas upp direkt vid starten och sen inte låter ventilerna nå sätet.

Kan vanossystemet orsaka att ventilerna inte stänger helt?

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
om man tex flyttar bilen så det blir start - stopp så motorn bara är igång ett par minuter så kan man få detta fenomen på de flesta bmw men ha även varit med om det på volvo.

är det så att du bara flyttat bilen när detta hände så se till att motorn är igång så den blir varm innan du stänger av den så kommer detta inte att hända igen.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Så där brukar M52 och M54 motorerna bete sig om man gör en kort uppstart för att t.ex. flytta lite på bilen och sedan stänger av motorn kall. Vid nästa startförsök står ventilerna lite öppna p.g.a. överfyllda lyftare. Brukar hjälpa att nöta ett tag på starten.
Du har alltså problemet utan att ha gjort en kort uppstart innan?
Har du rätt viskositet på oljan så att du inte har för hög kallviskositet t.ex 10W el. 15W?
Vanosen kan aldrig reglera lyfthöjden utan bara förskjuta ventiltiderna, så den har inget med problemet att göra.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Att bara köra den en liten stund å stänga av för att sen starta den igen kan vara ganska hopplöst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.