|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag ägt en E65:a ett tag efter att ha haft en Volvo S80 T6 -99 ett par år. BMW:n känns tveklöst bättre på samtliga punkter...utom 3. Den är dessutom så dålig på de punkter att jag känner jag måste höra mig för om det är nåt fel på min bil eller kanske jag som inte klarar av att hantera den rätt än. Kanske nån annan som haft/har samma bilkombination och känner igen sig. 1. AC. Med båda bilarna ställda på auto så kunde man tydligt höra S80:n steglöst reglera fläkthastighet för att hitta rätt mot din inställda temperatur. När temperaturen sedan uppnåddes så var det i stort sett ett obefintligt ljud från fläktarna. BMW:n hör jag också reglera hastigheten kanske någon gång men för det mesta är det ordentligt, konstant blås som känns högt och störande i längden. Jag förstår inte varför man skall ha ett "auto" system där jag ändå tillåts ändra klimatanläggning av/på och dessutom fläkthastighet? Ordna den temperatur jag ställt in och tysta sedan fläktarna tycker jag? Jag kör! 2. Radio Radiokanaler som jag i S80:n letat fram och aldrig behövt ändra när jag kör kring i närområdet, börjar brusa p.g.a. taskig täckning i samma område med BMW:n. Upplever även under långfärder att jag behöver lägga mer tid på att hålla kvar de kanaler jag lyssnar på när jag kör. Är det nåt knas med min antenn? 3. Logic 7 Jag har hela balunset, men inte får jag samma goa ljud och ljudtryck i BMW:n som i S80:n. Kanske har dom designat ljudsystemet för att bättre återge musiken för typ HIFI-klubben prenumeranter, men jag tycker ju med en 13 högtalare inräknat 2 basar under var stol så skall väl spektrat vara lite bredare än bara finlir? Medhåll eller mothugg, det är frågan... | |
|
Tyvärr är BMW:s olika stereoalternativ inte välljudande/prisvärda, satsa på eftermarknadprylar istället. I denna tråd så var köparen inte helt nöjd med Individual audio och har börjat byta ut prylarna... ;) Länk Mvh |
|
| Jag har tidigare ägt S80 T6 -99 m.fl. andra Volvomodeller, jag kan tyvärr inte hålla med dig på någon av punkterna när jag jämför med min 745 -03. Det låter som du borde kolla med BMW om det finns problem som borde åtgärdas? | |
|
Jämför med billig ful öl mot fin öl så får du svaret, att fin öl är godare och bättre kvalité men kostar mer. |
|
|
degakon: ja om du inte känner igen dig alls i någon av punkterna så borde jag kanske göra det. I fallet med AC:n har jag kanske helt enkelt blivit lurad av att BMW:ns kupe är mycket tystare under färd och det blir lättare att höra den. Eva70: en bättre analogi för mig är att jämföra en flaska vin för 200:- och en för 300:- det börjar bli svårt att känna skillnaden men den för 300 är fortfarande bättre. Of an infinity of typewriting monkeys, one will produce a masterpiece. Internet proves this wrong. |
|
|
Kom att tänka på det här med ACn, det är inte så att du varit inne i inställningarna för klimatorn och höjt blåset på alla inställningarna där? Det gjorde jag en gång, då fick jag som du beskriver, ett rejält blåsande som inte avtar. Det enda problemet med 745an är väl egentligen, inställnings-hell :D Man kan ju ändra, justera, ställa in allt till förbannelse! :) |
|
|
Angående AC: En tanke bara... är kupefiltret bytt nyligen? Annars får ju systemet jobba hårdare! Mvh. Richard |
|
|
richo: Kupefiltret är bytt för ett rimligt tag sedan så det borde inte vara det. dekagon: Du menar att även om jag tryckt auto på båda sidor så kan jag ändra fläktblås inne i "Climate"? Det kan vara ett bra tips, skall kolla! Of an infinity of typewriting monkeys, one will produce a masterpiece. Internet proves this wrong. |
|
| Jag har för mig det, nu har jag haft min 745:a avställd under vintern, men jag är rätt säker på att du kan justera det genom att gå in i inställningarna för climate :) | |
|
Vid automatik justerar ac temp till inställt värde och justerar själv fläkthastigheten. Men fläkthastigheten kan ändras när den är inställd på automatik. Då håller den bara rätt temperatur. |
|
| ajhp --> Absolut, det är korrekt. Men du kan även justera flödet genom att ändra inställningarna i Climate. | |
|
Ja dom här 2 bilarna är ju inte i samma division ens ju. S80 är ju en sedan version av V70 ju! Så man kan gämföra den med 5-Serie sedan! Volvo har ingen bil i denna klassen! BMW 7-Serie Audi A8 Merca 5-Serie VW Phaetom |
|
| Merca S-klass menade du nog ;-) | |
|
ja just det... Så gå o jämför med BMW 5-Serie så är det rättvist mot volvon. |
|
| Orka... | |
| Har du tittat på inställningarna? Jag gick ner i garaget i förrgår och kollade inställningarna, även om du kör auto på knapparna så att säga så kan du ha höjt fläkthastigheten inne i inställningarna, så där får du antingen ställa den på automat också eller ställa in hur du vill ha luftflödet :) | |
|
Så ni menar att det inte e hel automatisk klima i dom??? Låter ju inge vidare o behöva ställa fläkten själv när man kan slå på auto! Då ska den ju sköta sig själv ju... |
|
|
Craile: Förstår vad du menar, men jag tycker att det låter ultimat att kunna ställa in automatiken som man själv vill ha den så att säga. Mvh |
|
| Men så gillar jag också att pilla med funktioner och knappar... ;) | |
| Självklart finns det automatik. Men här går det att ställa in hur man vill att automatiken också ska fungera. Man har tagit det ett steg längre så att säga ;-) Lyxigt ska det vara :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.