|
|
|
|---|---|
|
Jag har nåt märkligt fel på min BMW 318i 2002 med N42 motorn, Problemet är att näe man startar den kall så har den extremt ojämn tomgång dvs den pendlar mellan ca 400 rpm till 1500 rpm, den varar heller inte på gas som den ska. däremot så fort motorn blir lite varmare och tempmätaren går över kvarts värme så är det bara att starta om bilen så går den som den ska. jag skulle gissa på att det är nån form av kallstartventil som spökar men ja hittar inget sånt, är det nån här som har nogån bra idé eller rent av vet vad som är fel? Jag har även provat att söka men det finns väldigt lite info om N42 maskinen. /Danne | |
|
är det ingen som har någon idé angående detta? ja har märkt att om man startar bilen när det är plusgrader ute så funkar den som den ska, den kan kanska vara lite orkeslös på låga varv när den är varm. /Danne |
|
|
Låter som nått med kallstarten att göra. Kan vara någon tempgivare som ger felaktiga värden. Åk till BMW och få gjort en diagnos så får du svar vad som spökar. |
|
|
ja misstänker också att det har något med någon tempgivare eller kallstartsventil (om det finns på denna motorn). Jag vill helst undvika att lämna in den på BMW eftersom ja inte har något direkt förtroende för deras såkallade mekaniker. /Danne |
|
|
Min 318 med N42 var likadan i höstas och då var det tändspolarna och en sprucken slang till vevhusventilationen som samverkade. Det isolerande gummit i spolarna var poröst och trillade sönder, gnistan slog direkt mellan spole och block istället för via stiftet, i början bara när bilen var kall men senare även när den var varm. Resultatet var ojämn tomgång och att bilen misstände när man försökte varva eller belasta motorn. Samma problem kan uppstå om stiften är mycket dåliga. Jag hade felkoder för misständning på min på grund av spolarna så det var enkelt att lista ut vad det var. När jag hade bytt spolarna så hände det fortfarande då och då att tomgången pendlade upp och ner och det visade sig bero på att den slang som tillhör vevhusventilationen och som går precis under den översta plastkåpan hade spruckit. En gammal E30 jag hade en gång var likadan plus att den dog ibland men på den var det lambdasondens värmare som inte fick ström => sonden kom inte upp i värme på tomgång. En lambdasond måste ha hjälp med uppvärmningen på tomgång eftersom avgastemperaturen då inte är tillräcklig för att få upp sensorn i arbetstemperatur. Kolla felkoder om du har möjlighet, avbrott i lambdasondens värmeslinga brukar faktiskt ge felkod. Även eventuell misständning kan ju vara ett bra tips för felsökningen. |
|
|
Jag tror inte att det finns någon direkt kallstartsventil (typ "automat-choke") på dessa bilar. Istället brukar det sitta det en tomgångsventil. Jag är dock tveksam till om det ens gör det på N42 eller om det är Valvetronic-tekniken som svarar för tomgångsregleringen. Kan någon svara på det? |
|
|
man tackar så mycket för för det tydliga svaret fartoflakt, ja ska kolla upp det i helgen, det kan mycket väl vara så att vevhusventilationsslangen är sprucken eftersom den bråkade ganska rejält när ja bytte den i vintras. angående tändspolarna, fick bara felkoder databoxen eller tändes det även nån varningslampa i instrumentpanelen? /Danne |
|
|
Jag fick bara felkoder. Hoppas att det är slangen, det är ju ett av de billigaste alternativen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.