AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.058

Hjälp mig att tysta min tickande motor

ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
I höstas så började min motor ticka, den har gjort det någon gång tidigare också men då hjälpte det med ett oljebyte av märke Motul så försvann det.
Den var inne på service för bl.a. oljebyte men det hjälpte tyvärr inte denna gång.

När bilen är kall så hörs inget tickande utan det verkar komma i samband med att motorn (och oljan) blir varm. Står man framför bilen så hörs tickandet från höger sida av motorn och jag är ganska säker på att det är en ventil.

Finns det några enkla sätt att få ventilen att sluta ticka eller måste jag riva ner kamaxeln och byta alla lyftare?
Några täta oljebyten kanske? Finns det någon olja som rekommenderas för att minska tickandet? Min bilmeck rekommenderade olja av märket Motul då han hävdade att denna olja är speciellt bra för att få tickandet att upphöra.

Tack på förhand!
Tanner
Gör en inre motortvätt och om du inte kollat oljepumps bultarna gör det först
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Alltså en engineflush eller likn.? Det finns inga risker med detta som att det skulle bli värre t.ex?
Oljepumpsbultarna har jag kollat, men det var 15000 mil sedan så det är nog dags att kolla dom igen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Engineflush.biz är väldigt bra för att lösa upp inre skräp som kan bli inne i oljekanalerna på en förbränningsmotor med tiden. Rekommenderas.
Mvh
Asken
Tanner
Mjo om du ej loctitad dem så skulle jag nog kolla upp dem, finns många bultar som håller pump halvorna;) Ja engineglush eller sån man köper på macken i burk eller flaska som man häller i innan man bytar till den nya oljan
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Nja jag locktitade dom inte utan använder låsbrickor, vilket jag nu i efterhand ångrar då jag kom på att om en bult lossnar så flyter aluminiumbrickan och kan fastna i kedjan.

Sån där burk som man häller i och kör bilen med verkar livsfarlig för motorn. Att låta motorn köras samtidigt som upplöst skit åker runt i motorn låter enligt mig som att be om problem med igensatta oljekanaler och motorhaveri. Blir det något så blir det en engineflush, även om det är lite dyrare.
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

en tanke,har du provat med vanlig mineral olja eller delsyntet olja?

bromsen är fartens värste fiende
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Nej det har jag inte gjort. Men det är väl bättre med helsyntet så varför köra på mineral eller delsyntet?
ke
172
kenneth.64

hel syntet är mycke mera lätt rinnande ,den stannar inte kvar på samma sätt som mineral oljan gör.så min teori är att hel synteten rinner ifrån lyftarna.men som sagt en teori,om ni mins på 88 års bmw sexor så sköts de kamaxlar i parti och minut och då va de helsynteten som fick skulden,har haft del syntet i både mc och i mina bilar,har alldrig haft problem med vare sig lyftare eller kammar

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stopp å belägg!
Syntetolja rinner inte av kamaxlarna, det är en gammal skröna som jag har försökt döda genom kilometervis av faktatext på detta forum!

Faktum är att en bra syntetolja har bättre vidhäftning på metallen, då den binder sig bättre på molekylnivå till metall!
Däremot kan man inte se detta med blotta ögat - men då måste man tänka på att den totala mängden olja som samtidigt smörjer en normalstor bilmotor är ca 1/10-dels tesked....dvs. oljehinnan är väldigt tunn men samtidigt stark!

Tipset om Motul är bra!
Då skall du dessutom kolla efter deras ester-syntetolja!

Valvoline Synpower och dess "systerolja" Neste City Pro 5W40 (görs på samma line i samma raffinaderi) är också kända för att tysta motorer som väsnas.
Dessa oljor har jag själv mycket god erfarenhet av, och de gör faktiskt skillnad ljudmässigt!

Castrol Magnatech 5W40 (som dessutom inte är en syntetolja i ordets rätta bemärkelse, även om Castrol framhärdar och kallar den synteisk, utan är en högraffinerad mineralolja), är känd för att orsaka oljud i motorer som har sådana tendenser....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ke
172
kenneth.64

ok men då får du nog förklara varför bmw och alfa med flera lade förbud på syntet oljor i deras motorer.faktum är att både bmw och alfa sköt kam axlar ofta,

ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Tack johan för det utförliga svaret.

Jag tror att jag gör så här: Jag börjar med att kolla oljepumpsbultarna och samtidigt kolla kamaxelkedjorna så att dom inte är för slappa och behöver bytas.
Tappar i samma olja igen.
Sen gör jag en engineflush och fyller därefter på ny olja.
Försökte leta upp den där ester-syntetoljan du tipsade om på motuls hemsida men lyckades inte. Vet du vad den heter eller var jag kan få tag på den?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
kenneth.64:

Det måste ha varit på 80-talet? Känns inte speciellt aktuellt längre då helsyntet har utvecklats nåt enormt...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kenneth, under den perioden var det lite annorlunda förutsättningar än nu.

1. Det var mängder av biltillverkare som hade mycket stora problem med nerslitna kamaxlar pga dåliga stålkvaliteter.

2. De första PAO-syntetoljorna som kom ut på marknaden hade tyvärr inte alltid rätt balans av additiv, med resultatet att de ibland hade för dålig vidhäftning i kombination med att dessa nya oljor hade mycket mer renande egenskaper och ibland kunde lösa upp smuts som gammal mineralolja hade skapat i motorerna. I vissa olyckliga fall kunde då denna upplösta smuts proppa igen de extremt små oljehålen i oljerören över kamaxlar. Dock lärde sig oljebolagen och inte minst additivtillverkarna mycket snabbt att hitta rätt additiv, inte minst tillsats av esterförstärkningar ökar vidhäftningen mycket. Även mineraloljorna blev så småningom bättre och renade mer i kombination med att de orsakade allt mindre föroreningar i motorerna.

3. Samtidigt gick man över till allt mer energisnåla motorer med lägre förbränningstemperatur och smalare lager som gav mindre friktion. Det första ledde till att det blev mer kondensvatten i oljorna, som då var dåliga på att hantera detta = oil sludge = gegga i stället för vätska som skall smörja = radikalt försämrad oljecirkulation = haverier.
Det andra ledde till högre tryck på oljefilmen och ibland så högt tryck att dåtidens olja inte klarade smörjuppgiften = metallslitage = partiklar som orsakar mer slitage och i längden lagerhaveri samt högt allmänslitage i motorerna.

4. I stället för att erkänna dåliga materialval och obebrövade/dåliga tekniska lösningar i motorerna, siktade många motortillverkare in sig på "syntetoljan" som kom ungefär samtidigt. Det som glöms bort är att det var mängder av bilar som inte använde syntetoljor, som också drabbades av t ex slitna kamaxlar!

Med andra ord gamla "sanningar" gäller inte hur länge som helst...

Jacobc, leta efter Motuls Ester E-tech eller 300V, de är rena estersyntetoljor.
Tyvärr är det få som säljer Motul i Sverige och det är en dyr olja (särskilt ester-syntetoljorna!)...
Det är oftast MC-handlare som säljer Motul, men de brukar sällan ha bilmotoroljor på hyllan.

Du kan kontakta Boove, som importerar Motul, och kolla närmaste återförsäljare:
erik.andersin@boove.se

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ke
172
kenneth.64

ok.jag får nog erkänna mej besegrad du verkar ha koll.men som gammal jag är så kör jag min 12 a och 16l ´scania 8a på delsyntet,varför ändra en sak som funkar.scanian har gått 65000 mil,hur fin som helst iuti,har en gammal honda cbx 79a den har också gått med del syntet,14000 mil,och de är en sexa som varvar 9500 varv.kammarna ser fortfarande ut som nya,så med all respekt johan så håller jag mej till del syntet,både i last bil mc och bmw

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.