AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
792

Vibrationer vid inbromsning.

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Får vibrationer i ratten vid inbromsning och det första man tänker på är att skivorna är kassa.

Men eftersom det knappt är märkbart vid inbromsningar under 80 km/h så tänkte jag att det kanske kan bero på nåt annat?

Om jag t ex kör 110 km/h om trycker lätt på pedalen så vibrerar det ganska kraftigt, om jag gör en hårdare inbromsning så slutar vibrationerna.

Kan det bero på nåt annat än skivorna eftersom det inte beror på obalans i hjulen el liknade??
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag gissar iaf på skivorna. Små lätta tryck på bromsen brukar avslöja mer än hårda inbromsningar...

Hur slitna är dom? Kanske kan vara värt att svarva dom. Nytt känns ju oftast bäst dock.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan också bero på utslitna bussningar i framvagnen eller de berömda dåliga spindellederna på 3-serien.
Förmodligen kan det vara en kombination av alla dessa delar plus skeva skivor. När byttes de senast?

Mvh
sh
820
shu!
525i -91
Ja gissar på vinda bromskivor..

// Giv en olle! å gär`n rivar!
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Kan också vara bussningarna i bromsoken som är utslitna. Har själv råkat ut för detta alldeles nyligen på min M3, kommer att få bussa om vä.fram-oket.

Ganska lätt att kolla om du har en fälgtyp med få och tjocka ekrar. Bara stick in näven och ta tag i oket och känn efter om det glappar. Ska inte vara något glapp där alls.

/// Better Make Way \\\
325Ci
skulle det vara spindellederna så borde bilen vibrera även när man inte bromsar..eller hur...
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Skivorna. Skakningarna är ett resonansfeomen som bildas ungefär som felbalanserade däck. Du känner det olika vid olika hastigheter. Svarva till dom om dom e i fint skick.
kn
5
knodden
320i-92
Skulle kunna vara damasken till bromskolven i oket som spruckit...
Kan oxå vissa gånger va att ena framdäcket har för lite luft.. Jag hade de för nån dag sen och sen när ja fyllde på så sluta de..
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tack för svaren! Det blir nog till att först kolla lufttryck, oken och sen blir det väl svarvning då antar jag.

Har fixat en gratis svarvning av skivorna i veckan, så då får man väl svar på tal om det är dom.

Jag ämnar att återkomma när problemet är löst =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.