|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nybliven ägare till en Alpina D10 Biturbo Touring, #27, som närmar sig 260000 km. (borde nås denna vecka.) :) Jag visste naturligtvis när jag köpte den att det kommer att bli utgifter i diverse saker i och med att den rullat sina kilometrar, men eftersom det är första BMWen överhuvudtaget så får man väl vända sig dit kunskapen finns. Har sökt en hel massa om ämnet i fråga men inte direkt hittat nåt klart svar, annat än det kan bero på en av tusen saker, typ. Alltså, vibrationer/klankande ljud vid gaspådrag. Vibrationerna gör sig väl påminda efter att tvåan går i, klankandet kommer och går. (Nu har det varit tyst ett tag). Ljudet skiljer inte med varvtal men vid hastighet. Det börjar "klanka" fortare ju fortare man kör med andra ord. Likadant om man ligger med farthållaren på så kan man skönja gnisslingar/gnyl från drivlinan. Förra ägaren nämnde att det klankande ljudet varit med förr och då spändes en värmesköld fast som var lös, framför bakaxeln. Nu har vi så jävla plutt väder här och när man inte har tillgång till garage så har man inte orkat ta sig in under för att kolla själv dessvärre men det låter väl ok. Men, vad jag läst mig till här på forumet så låter det lite som att "homoknuten" börjar bli torr, det som hasso skrivit (i sin blogg m.fl. ställen) stämmer ganska väl in på symptonen. Skulle det kunna vara så enkelt? Jag antar att diverse bussningar och silentblock i bakvagnen börjar ha sett sina bästa dagar med efter alla kilometrar, skulle väl få lov att fixa dom också när pengarna infinner sig. Oljebyte växellåda och bakaxel är väl kanske också att rekommendera? Vad vill jag få fram med det här då? Bollplank om inte annat. :) Rekommendationer och all hjälp mottages tacksamt! :) /Tobbe | |
|
Nytt symptom. Klankandet har varit tyst vid gaspådrag i några dagar nu, men nu har det börjat klanka vid inbromsningar istället. Med avtagande frekvens vartefter hastigheten minskar. Lustigt nog så tyckte jag det bara klankade när jag bromsade, inte vid motorbroms. (Men det tänkte jag bara på att höra efter i en korsning i morse...) Vibrationerna återstår iaf. Får snart parkinsons. :P |
|
|
Det kan ju vara samma plåt som lossnat igen/taskig lagning? För att komma till rätta med vibrationerna behöver du antagligen byta stödlager och hardyskiva och inspektera/fetta om homoknuten, för mig var det tyvärr byte av kardan till slut: Länk Mvh |
|
| Länk | |
| Tackar och bockar. Får försöka ta och fixa det här före påskhelgen då det vankas långkörning. Våga vägra komma fram till slutdestination och spilla öl på grund av vibrationerna i kroppen. :-D | |
|
Det kan inte vara så enkelt att någon gummiring lossnat från avgassystemet, att det är det som slamrar och knackar under? Det förklarar iofs inte vibrationerna. Hellre Parkinssons och spilla ut halva drinken, än Alzheimers och glömma var man ställde den. :) |
|
| Blargh! Tidigaste tid för undersökning är 19 april. Vibrationerna fortsätter som tidigare, möjligtvis lite mjukare nu, men klankningarna börjar bli riktigt, riktigt äckliga vid gaspådrag nu. Bilen kommer att vara måttligt igensotad när man får det här fixat. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.