|
|
|
|---|---|
|
Vissa däck har ett v-mönster och andra inte, vad kallas den andra typen av mönster? Ser också att dom flesta av dom dyrare däcken inte har v-mönstret. Så..vad är för och nackdelar med dessa 2 typer? | |
| Står endel om dom olika mönstren här Länk | |
|
Tack för länken. Står mycket,men hittar inget som kan besvara min fråga. |
|
|
När mönstret går i färdriktningen så kallas det asymmetriskt mönster. Fler och fler tillverkare frångår v-mönstret för att det blir mer högljutt och för att man hittat andra tekniker för att dränera bort vattnet. V-mönstret ser "fränt" ut och dränerar bort vattnet bra, men är som sagt oftast en nackdel komfortmässigt. En annan nackdel med v-mönster är att de oftast spårar betydligt mer när däcken börjar bli slitna. MVH Christofer |
|
|
Tack för det svaret! Med andra ord har asymmetriskt mönster fler fördelar än v-mönstret? |
|
|
Man får ju anta det eftersom de flesta tillverkarna använder sig av det... MVH Christofer |
|
|
Chrille82: ett asymmetriskt mönster har olika mönster på in och utsida på däcket. Ett symmetriskt däck har samma mönster på in och utsida. Däck med "längsgående" mönster kan alltså vara både symmetriska och asymmetriska. Exempel på asymmetriskt mönster: Goodyear Exellence Exempel på symmetriskt mönster : Pirelli P6000 |
|
|
Vad jag har hört så är det bara nackdelar med v-mönster. Ska inte dränera vatten så bra heller.. Och personligen så tycker jag att det är skitfult. |
|
|
Även om jag inte är speciellt kunnig inom detta område har jag väldigt svårt och tro att det bara är nackdelar med v-mönstret. Att det har mer nackdelar än andra mönster är det väl inga tvivel om då många verkar frångå detta mönster,men det har ändå hängt med väldigt många år nu...så bara nackdelar?! nä,känns inte så... |
|
|
Daniel_73: Tack för informationen! Då var det klargjort... MVH Christofer |
|
|
Jag är ingen expert heller.. Men de däckverkstäder jag har pratat med, har alla gett mig rådet att undvika v-mönstrade däck. Kan det vara så att v-mönster är ett enkelt sätt att tillverka ett dugligt däck, som tilltalar många? Och att därför många lågpristillverkare använder sig av det? |
|
|
Lågpristillverkarna använder sig ofta av gamla mönster från "premiumtillverkarna" och för ett antal år sedan avändes ofta v-möster. Vad som är minst lika viktigt för däckets egenskaper är gummiblandningen, det är oftast där rena budgetdäck faller. MVH Christofer |
|
|
Däckmönstret har nog mindre inverkan än gummiblandning, när det gäller torrgrepp. För flera år sedan gjorde en biltidning ett test där man vände rotationsbestämda däck (flera olika fabrikat) åt fel håll. Med tanke på att många däcktillverkare hävdar att rotationsriktningen skall evakuera vatten bättre, förväntade man sig att få sämre våtegenskaper och lägre vattenplaningshastigheter. Resultatet blev att det inte kunde påvisas någon egentlig skillnad när det gällde torr och våtgrepp. Den största skillnaden var att felvända däck bullrade mer.... Däckmönster styrs i mycket hög grad av gällande "mode" - de skall helt enkelt "se bra ut" i kundens ögon. När det gäller assymetriska däck, finns det nog större skillnader då yttersidan är stabilare i slitbanan och ibland även kraftigare stomme på utsidan - de tål sidobelastningar vid kraftig kurvtagning bättre. Läste även en intressant passus från en däcktillverkare vid ett test där man jämförde olika däckprofiler på samma bil och kom fram till att det var ganska liten prestandaskillnad mellan vanliga däck och breda lågprofildäck. Däcktillverkaren sa att det som är mest avgörande för greppet är gummiblandningen - han sa att de lätt skulle kunna tillverka ett 185/65-däck som slog testets bästa lågprofildäck när det gäller bantider i både vått och torrt väglag - dock på bekostnad av livslängden... Däck är alltid kompromisser mellan olika egenskaper och kostnader! Premiumdäck är i princip alltid bättre konstruerade (materialval, uppbyggnad, kvalitetsjämnhet, livslängd etc) än lågprisdäck. Jag ställde frågan till två olika däcktillverkarrepresentanter hur de såg på lågprisdäck från t ex Kina. Svaret blev: Vi följer givetvis upp nya produkter på marknaden och köper in däck och sågar sönder dem för att analysera dem. Slutsatsen de drog, var att "Kinadäck" inte skall kosta så mycket mer än de gör, mht teknisk uppbyggnad och materialval etc - man får helt enkelt vad man betalar för även där... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.