|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 320d-01 tappar effekt från 3:ans vxl och uppåt vid ca. 2300 varv/min! Släpper jag på gasen och trycker på igen 1-2ggr så svarar den OK. Det borde väl bero på attt den inte får tillräkligt med bränsle... Jag har bytt dieselfiltret...utan resultat (även luftfiltret). Finns det någon förpump i tanken? (som på tds'n). Hur vet man att den fungerar. Hoppas att det inte är huvudpumpen. Tacksam för tips och ideér. Diesel | |
|
En bild idé är igensatt katalysator. Det var det på min. Sotade som fanken pga kass trimbox, och då pajjade katten. Finns två stycken. Man kan prova om det är den bakre genom att koppla bort downpipen från resten av avgassystemet (skarven mellan del 1&2 på bilden Länk ) Bara ett av troligen många felsökningstips. |
|
| Den kommer låta som en epa, men du märker om felet ligger i den bakre katten. | |
|
Tack för tipset. Provar imorrn. Diesel |
|
|
Hej igen! Jag provade att koppla bort den bakre katten.. Tyvärr var resultatet detsamma d.v.s bilen tappade fortfarande effekt strax efter 2000varv/min. Suck!! Har du (HFR) eller någon som annan som har något förslag???Tacksam för tips Diesel |
|
|
Prova att koppla bort luftmassemätaren. Fungerar den på lägre växlar? |
|
| 100 eller 110kw motor? | |
|
Den fungerar bra på låga växlar. Tendensen märks mest på 4:an och 5:an och lite på 3:an. Det kan ju bero på att de kritiska varven passeras mycket fortare på de lägre växlarna.. Ingen varningslampa lyser. Det är 100kW motorn. Diesel |
|
| 99% (c:a) säkert luftmassemätaren som måste bytas | |
|
Hur vet man om det är den gamla eller nya typen som sitter på bilen nu? Någon som har någgot bra förslag på var man beställer luftmassemätaren till bästa möjliga pris? Diesel |
|
| Här köpte jag min Länk | |
|
dieselmeken: Vad tror du att det är? Mvh /Robban |
|
|
Skulle eventuellt kunna vara första katten som är igentäppt, en liten anekdot: Min svägerska kom hem till oss när vi bodde i Husby och skulle fika med oss, efter en liten stund så frågade hon om jag inte kunde ta en tur med hennes bil som började bli slö och ville inte varva så bra längre? Visst, ut på E4:an norrut och jag märkte nästan inget i början men mellan Rotebro och Upplands Väsby så är det lite backigt och när jag gasade på lite i uppförsbacken så dog motorn nästan! Shit vad är detta? tänkte jag och åkte in i mittenfilen. Testade att växla ner men den gick ÄNNU segare?? Upp på femman igen och försökte öka farten lite, det gick ok med ytterst liten ökning av gasen men detta var ju inte bra... Tänkte först vända vid Väsbyavfarten men bilen gick bra om man inte gasade för mycket så jag fortsatte mot Märsta. Vid Stora Väsby (Shell + McDonald) så blev det en liten lucka i vänsterfilen och försökte öka farten, provade med fullgas och PANG! Jordens smäll, tittar i backspegeln och ser jordens rökmoln och det mesta innanmätet från slutdämparen virvla runt, och motorn funkar perfekt igen... ;) Svänger av vid Arlandastad för att kolla avgasröret, och det hänger kvar lite stålull. Vänder och åker tillbaks hem till en nöjd "syrra"! |
|
| röstar på lmm :) | |
| rob > exakt på pricken samma symptom jag hade på min (både främre och brakre katten gick åt skogen, dock inte vid samma tillfälle) | |
|
Provade även främre katten utan positivt resultat... tyvärr. Är det ingen risk att det är pumpen i tanken som lagt av??(finns det någon där överhuvudtaget?) Om inte får jag väl prova LLM´n.. Hr vet jag om den är bytt till den nya modellen?? / Diesel |
|
|
Sorry.. Menade förståss "luftmassemätaren" inte LLM Diesel |
|
| Testa att koppla ur LMM bara och se hur bilen beter sig då. | |
|
Du får leta efter artikelnummret för att se om den är bytt. Nya: 13627788744 Gamla: 13627787076 |
|
|
Bilen gick ungefär lika dåligt hela tiden när jag kopplade ut LMM´n (likt som när den tappar effekt). Jag hittar tyvärr inte några nummer som stämmer med de du skrev Backard.. De ende som står på den är: Bosch 0 928 400 314 och 13.71-2 247 002. Diesel |
|
| Då är det är den äldre modellen av lmm du har. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.