|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag fick en bmw motor av en som inte visste vad det var før motor. Det ær en fyra cylindrig 16v med kedjedrivna kammar. Var på blocket står det vad det ær før motor? Vore tacksam før snabba svar då jag ska gøra mig av med denna motor då andra planer finnes =) Mvh//Jonas | |
|
Hej Kan det vara sådan motor Länk 628csi |
|
|
Den var vældigt lik ja. men det borde ju stå någonstans på blocket va det ær før motor? Som tex på 325 e30 sitter ju M20B25 Mvh//Jonas |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, det står en motoridentifieringskod någonstans på motoblocket. På en M30 sitter det längst bak ovanför startmotorn (i detta exempel är det "34 6K B") Länk På en M20 sitter det nere vid oljenivåstickan (i detta exempel är det "23 6E W") Länk Här har du en länk på motoridentifieringskoder för de flesta (inte de allra nyaste dock) BMW motorer Länk Jag gissar på att du har en M4<x> motor eller en S14 motor. På en M4<x> hittar du motorid på vänster sida av blocket (samma sida som oljefiltret), i mitten av blocket och längst ned mot oljetråget. På en S14 hittar du motorid ovanför startmotorn (samma ställe som på en M30 motor). Vad för motorid står det på din motor? |
|
Tack så mycket før hjælpen =) Det står: 18 4S 1 = M42 1.8 liters 4 cylindrar och 4 ventiler/cylinder och en etta som jag inte fattade vad som menades med (Differentiation index) Under detta står det: 07106974 ??? Då ær frågan om det ær till E30 eller E36 Jag såg på databoxen att det står 0 261 200 175 och av det får jag fram att det ær till en 318is (E30) 134hk. kan det stæmma eller ær det samma styrbox till E36? Mvh//Jonas |
|
|
E30 Länk 628csi |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis. 18 står för 1.8 liter (motorns totala slagvolym). 4 står för antalet cylindrar. S står för 4 ventiler per cylinder. Och 1 på slutet är precis som du säger ett typ av uppräkningsindex för att separera olika versioner. 07106974 koden innehåller produktionsinformation såsom var motorn byggdes och när. Men jag har ännu inte sett hur man dechiffrerar denna koden. Vet nog bara BMW... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.