|
|
|
|---|---|
|
God dag gott folk, Köpte sommardäck + originalfälgar i fredags till min E36 Compact. Blev lite ivrig så jag slängde på dem för att se så att de passade. De satt tidigare på en E46 Touring, ET-måttet (står IS på insidan av fälgen) är 47, däckdimensionerna är 205/55/16. Nu till mitt problem: Kör jag framåt med fullt rattutslag så går det bra, backar jag istället och svänger sakta med fullt rattutslag uppfattar jag det som om däcken tar emot(dunkar till lite), inte på framskärmen utan snarare innanför. Är det till att sälja fälgarna igen eller kan man sitta dit spacers eller något? Så här ser fälgarna ut, länk: Länk Tack på förhand! | |
| Ingen som har någon vettig lösning? | |
| Om de inte tar i när du kör framåt ska de inte ta i när du backar. Låter som något annat fel isf. | |
|
Okej, ja jag tycker med att det hela verkar lite absurt. Jag tror att jag får montera av alla däcken igen och kika på bromsar m.m. Ska be en kompis att lyssna var ljudet kommer ifrån imorgon, jag har svårt för att definiera exakt vartifrån ljudet kommer. Men visst borde fälgarna passa? E46 och E36 har ju samma mått rakt igenom? |
|
| Ja det borde passa och inte ta i. Det finns ju en styrbegränsningssats till E36, men den ska väl bara behövas till bredare däck? | |
|
Borde verkligen inte ta i, dessutom så är det bara vid när jag backar... Kan man dra en bult så hårt att den får spel? Drog inte åt för kung och fosterland utan använda lagom kraft så de skulle sitta där som de skulle och inte bli så hårt dragna att det kunde leda till trubbel. |
|
| Okej, har låtit en polare svänga fullt nu och så har jag kollat på utrymmet, däcken tar emot vid stötdämparna typ, inga sportfjädrar eller sänkt eller något, helt standard. Spacers eller sälja? | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Fel (för högt) ET? Vilket ET är standard på E36 316i Compact? |
|
Standard ET-måttet är 42 på Compacten, precis samma som på alla andra E36:or och E46:or. Detta gör en minst sagt förvånad när däcken tar emot när de suttit på en E46 Touring tidigare. |
|
|
Andvänd spacers så du får ut dom från fjäderskålen, för det är nog där det tar i eller? mvh stefan |
|
|
krika, ja spacers borde göra grejen. Om ET är 47 på mina nya fälgar och jag lägger på spacers med 5 mm, borde inte det bli ET 42 (perfekt) då? |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilka fälgar är det? Något reservdelsnummer på dem? När jag browsar igenom ETK för en 318ti så hittar jag en hel del 7x15 fälgar med ET47. Några med ET42 också. Sen hittar jag ett komplett däck+fälg som har kombinationen 7x16 ET46 fälg och 225/50ZR16 - står att det bara skall annvändas tillsammans med "installation kit steering angle stop" :-) Men rent spontant borde 5mm spacers lösa problemet. |
| Jag tror mer att du borde lämna in bilen på en framvagns- eller fyrhjuls inställning. Låter som att något inte står rätt till om det tar i stötdämparna. | |
| Men tar det verkligen i fjäderbenet? Och bara när du svänger? I så fall är det ju något som är löst! Hjulet och fjäderbenet ska vara fast fixerade inbördes, oavsett styrvinkel. | |
|
Chris87: Bilen ska in på fredag för fyrhjulsinställning! Bmw-slangen: Länk Skall vara dessa fälgarna... Adelson: Kan inte säga med 100% säkerhet att det är i fjäderbenet faktiskt, har inte möjlighet till att kolla ordentligt för tillfället. Men det verkar som de tar emot där. Bytte stötdämpare vid årsskiftet men de installerades av kunniga personer och jag hjälpte till så jag såg att allt blev bra! |
|
|
"installation kit steering angle stop" Om det finns fälgar med dessa anvisningar kan man väl bara installera sådant stopp, eller? Eller så kör man som vanlig och bara undviker fullt ställ på ratten. Det är väl bara vid parkering typ som man har fullt ställ. Att redan 205-däck tar i är ju underligt dock. Men det är väl fälgen som 'klonkar' förståss. |
|
|
Känn efter med handen i överkant på däckets insida hur stor marginal det är till fjäderben/fjäder, är det god marginal så måste det vara något annat som tar i. Kolla även i framkant/bakkant av hjulet vid max styrutslag vad det är för marginal till hjulhuset mot rambalken. Om du lyser med en ficklampa kanske du kan se var däcket skavt emot någonstans. |
|
|
Det kan inte vara något sånt här? Länk |
|
|
Chris87: Nja, vettifasen om det riktigt är pass illa. I det klippet kommer det ju redan när de kör framåt och sedan bromsar. Den situationen befinner jag mig inte riktigt i. Har för övrigt bytt länkarmarna på bilen för att tag sen, så just det problemet med de gummibussningarna har jag definitivt inte. Bra tips dock! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.