AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
817

Tips kring däckinköp och dimensioner!

Ni
14
NikHall
120d M-sport -08
330dT M-sport -10
Har inte fått svar på min fråga och försöker på nytt....

Vår 120d M-sport -08 LCI med 18" hjul behöver få en ny omgång däck. Original sitter fram 215/40-18 och bak 245/35-18.

Kan man byta dimension till exempelvis 225 fram och 235 bak?? Eller påverkas bilens vägegenskaper negativt av detta?

Orsaken till min fråga är helt enkelt att 225 respektive 235 är en hel del billigare.

In
35
Inka02
BMW 2002 -74
Om jag har förstått det rätt får du på en så ny bil (helbilsgodkänd) bara använda de dimensioner som finns angivna på registreringsbeviset. För vinterdäck har du möjlighet att gå ner en breddstorlek. Kravet på att rullomkretsen får ändras högst 5 % från originaldimensionen gäller alltid.

Jag kan ju tycka att det låter rimligt att du får ändra till de "mellanliggande" dimensioner du nämner. Jag skulle tro att du kan hitta info om detta på Bilprovningens hemsida.
Ni
14
NikHall
120d M-sport -08
330dT M-sport -10
Bra synpunkt - även om Bilprovningen inte verkar bry sig...

"Kan en personbil få körförbud på grund av felaktig däckdimension?

Nej, vid besiktningen kontrollerar vi att däcket inte är skadat, att mönsterdjupet inte är mindre än 1,6 mm samt att dubbade och odubbade däck inte blandas på personbil och lätt lastbil/buss. Normalt gör vi ingen kontroll av däckdimensionen. Däremot finns bedömningen körförbud för däck då "brist som medför risk för haveri" föreligger.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.