AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.443

orsakar 325-kam i 320 e30 tick?

Ho
5
Hoffa82
320i Touring -04
320ik -88
Har försökt läsa mig till lite info här på forumet, men inte hittat nåt klart svar.
Så här är läget, jag köpte en 320 -88 nyss och den förra ägaren sa att det sitter en kam från en 325 i toppen, och eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av dessa motorer så undrar jag om det kan orsaka tickande ventiler, eller om det är det vanliga med att bara ställa in spelet som gäller?
Roffa1
Det är ju två helt olika kammar till 320-325. Sedan skiljer det även om kammen är tillv för kat eller ej. Hur går bilen, går den ojämt på tomgång, osv.
Vet du om det sitter en 320 topp i motorn eller 323? (325 passar ej alls)

Om du ska ställa in ventilerna, så vet jag ej vilket mått du skall gå efter. Normalt är väl 0,30 (kall motor) men nu sitter det ju en felaktig 325 kam i en 320 topp.
Roffa1
Tillägg: Undrar hur pass mkt avgasvärdena påverkas av den felaktiga kammen? vet du om bilen gått igenom besiktningen efter kambytet. Om det vill sig riktigt illa så kan avgasvärdet bli helt fel åt fanders fel, då åker du på att byta tillbaka till original. Och dessa arbeten kostar multum.
Ho
5
Hoffa82
320i Touring -04
320ik -88
tack för svaret

Då jag bara har ägt bilen i några dagar har jag knappt hunnit titta under huven,
jag antar att det sitter en 320-topp i den, och den går ganska ojämt på tomgång, men vid belastning på låga varv går den bra.
Funderar på att antingen byta motor helt till m20b25 eller trimma motorn som sitter i nu, så kammen ska väl ändå bytas senare.
Skulle vara skönt att slippa tickandet bara så länge innan jag börjar skruva nåt vidare på den :)

Och jag vill inte ha några "köp en 325 istället" för bilen är i helt perfekt skick!
Roffa1
Att trimma motorn är väl okej, men om du istället sätter dit en 325 motor så blir bilen olaglig att framföra på allmän väg. (försäkrigen upphör att gälla)
Ho
5
Hoffa82
320i Touring -04
320ik -88
Jag är medveten om om att det är olagligt att byta motor, men att trimma är ju lika olagligt det med.

Någon som är insatt i gällande regler för reg.bes.?
Om jag ändå ska byta bakvagn, stötdämpare, bromsar motor och drivlina så är väl inte steget så långt till registrering av ombyggd bil eller vad det heter.
Hittar lite trådar om detta, men vill gärna ha svar som är nyare än 2003.
Det är samma kam i 320-325 Roffa i har fel
Roffa1
Hoffa82: Finns desvärre inte en chans att registreringsbesiktiga en 320 med 325 motor. Det skiljer på tok för mkt hästkrafter för att få bygget godkänt. Det spelar ingen roll hur mkt du förstärker o bygger om bromsar, bakvagn, osv. (Glöm det)

BMW Berra: Har du lust att förklara hur 320 samt 325 har samma sorts kamaxel.
När jag senast bytte kam på min E30 så var det helt olika art nummer på dessa båda kamaxlar.
Det är 360 graders kam på 325-320 från årsmodell 88-90
Ho
5
Hoffa82
320i Touring -04
320ik -88
Ok, så justering borde hjälpa då...
Roffa1
Kamaxel 320iK 6 cylinder 260grader art nr: 11 31 1716 139. Pris: 3.500:-
Kamaxel 325iK 6 cylinder 260grader art nr: 11 31 1716 138. Pris: 2.500:-

Priser samt info hämtat från MN katalog.
OK Roffa1:menar att båda har 360graders kam.
Ventilerna ska vara in 0,25 ut 0.25
Roffa1
Hoffa82: Fråga säljaren om han samtidigt bytte vippor, stänger samt ventillyftare. Annars går den nya kamaxeln ned sig på nolltid. Då tickar det på ordentligt, låter nästan som en diesel. Detta går ej heller att justera bort då materian är bortnött från nockarna.
Ho
5
Hoffa82
320i Touring -04
320ik -88
Jag ska kolla upp lite mer info då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.