|
|
|
|---|---|
| Har en fråga om fjäderbenslagring är samma på alla E34 modeller oavsett motor o år?? | |
| Fram finns det 2 lr 3 olika, man brukar dela in dom i lilla kåpan och stora kåpan. Vilket syftar på täcklocket man ser från motorrummet. Men jag tror det ska finnas en tredje variant. | |
| Men till årsmodell 91 ex en 520 finns de olika modeller där med? Eller har alla 520 samma oavsett årsmodell? | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Årsmodeller är värdelöst att gå på när det gäller att bestämma vilken variant av en reservdel man har. Tillverkningsmånad är det enda som gäller. I den här tråden försöker jag reda ut vilka olika"generationer" av stötdömpare fram som funnits till E34 Länk Jag har alltid delat in E34:ans stötdämpare fram i 3 "generationer" -> 06/90 = M12 07/90 -> 08/92 = M14 09/92 -> = M14 (ny design) Jag tror det är olika fjäderbenslagringar för alla tre "generationer". Men det är ju bara att flärpa upp ETK (www.realoem.com) och kolla igenom. |
Tittade igenom ETK själv nu och det verkar inte vara alltför enkelt - vissa modeller följer inte brytdatumen och köra samma design hela serien ut medans andra följer det. Men för att svara på frågan : Nej, det är inte samma fjäderbenslagring på alla E34:or. Saker som kan göra att det är olika är : motor, tillverkningsår/månad, eventuell sportfjädring eller dylikt. Går jag in på 520i M50 verkar det bara ha använts en typ av fjäderbenslagring. Ska titta lite närmare... Men ta dig en titt själv också, på www.realoem.com finns BMW:s reservdelsprogram. |
Går jag in och tittar i ETK online-versionen verkar den inte må bra just nu (den visar olika saker från gång till gång och till 520i M50 91/01 får jag inte upp det fjäderbenslagring jag förväntar mig). Men går jag in i mitt lokala ETK får jag upp att fjäderbensunderlag till en 520i M50 1991/01 (ingen special hjulupphängning, ren vanilj) har reservdelsnummer 31 33 1 139 437 och användes från och med 07/90 upp till 09/92. Detta reservdelsnummer verkar ha använts på en mängd andra E34 modeller när jag kör en korsreferens. sarsaero91 : Jag gissar det finns en fortsättning på din fråga, för jag gissar att du inte plöstligt kände att du behövde svar på denna fråga? :-) Ute efter ett begagnat? Ja, du kan ta från andra modeller och år än den man har - men det gäller att se upp och vara extremt noggrann och utvärdera fall til fall. |
|
Det finns 3 olika, 1. M12 mutter med 14mm reducerad kolvdia 14mm, 40mm ner. 2. M14 mutter utan reducerad kolvdia, 20mm ner. 3. M14 mutter med 16mm reducerad kolvdia 16mm, 45mm ner. Minns att min 540 hade den tredje och grövsta varianten. Jag har haft en illustrerande bild men hittar inte den just nu. På vilka modeller vilka dämpare monterades på verkar oklart, det har troligvis inte med årsmodell att göra. |
|
| Tackar för hjälpen..har fått tag i rätt del:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.