|
|
|
|---|---|
|
Finns det något relä för bakre torkarmotor,var sitter detta relä. Kan det ha något samband med felindikering" BOOTLID OPEN" mvh hasse | |
|
Det går sladdar i bakluckans gångjärn uppe vid taket. Sladdarna går av med tiden när man öppnar och stänger luckan många gånger. Ta av bakluckans innerklädsel och mät upp viken kabel det är som det är brott på och laga den. P.S. klart det kan vara en säkring, men det har du väl redan kollat? |
|
|
Kollat säkringar som sitter ovanför batteriet ,inget fel där hasse |
|
|
Minns inte vilken säkringsbox det är, du har en till bunt säkringar på passagerarsidan i skuffen. Även om säkringen ser hel ut kan den vara trasig, byt och pröva för att vara säker. Du har nästan säkert brott på sladdarna i gångjärnen, det är ett standardfel på touringen. Lite svagt faktiskt av BMW att inte rätta till det. Hade samma problem, torkarmotor, elbakruta, spolare bak och ena skyltbelysningen ur funktion på grund av kabelbrott. Lite pilligt och tar lite tid, men går att fixa själv relativt enkelt med en voltmätare och kabelskor. |
|
| Jaha, nu såg jag att du skrivit ovanför batteriet. Det finns en till grupp inne i handskfacket, uppe, bakom en lucka. | |
|
Kollade på WDS shemat ,hittar inte schemat för bakrutetorkaren.Undrar över kabelfärger,vill kolla så jag får 12volts matning.Så jag slipper ta lös beklädnad i bakluckan hasse |
|
|
Hej, hittade ett inlägg från -05. Lycka till. "Jag monterade bort plastlocket till kabelstammen vid högra gångjärnet. Därefter tog jag bort isolertejpen och drog sedan i kablarna en efter en. Snart upptäckte jag att den röd/vita kabeln, dvs spänningsmatningen till både pump och torkare var avbruten och ärgad i änden. Jag lyckades dra i hela kabelstammen och få ut kabelstammen 2 cm så att jag fick dit en skarvhylsa. Nu funkar den utmärkt!" |
|
|
Hittade en mer utförlig tråd som jag hade nytta av tidigare: Länk |
|
|
Min farsas touring har samma problem, torkaren och spolningen funkar inte. Så jag skruvade upp plastskyddet på det högra gångjärnet och där hittade jag kablarna. Men den röd/vita lite grövre kabeln var redan skarvad med en skarvhylsa och inne i den hade det ärgat så kraftigt, när jag drog lite i kabeln så lossnade den från skarvhylsan. För att få fram frisk koppar så skulle jag var tvungen att klippa bort en par cm från kabeln och du skulle jag vara så långt inne i röret att det skulle vara omöjligt att skarva den, det är nästan omöjligt nu. Det verkar som kabelröret skulle gå från gångjärnet till högtalarna i taket och sen ner via C-stolpen och sen bakåt till säkringarna i högra sidofacket. Jag tänkte om man skulle skarva kabeln bakom högtalarna och dra en ny kabel till luckan, är det bara att bryta loss gallret? har inte provat ännu. /// Kristian |
|
|
Torkare och spolning fungerar inte så länge bakrutan är öppen. "BOOTLID OPEN" indikerar att den är öppen. Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.