|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tomgången på bilen har börjat svaja upp och ner mellan 500-1400 rpm, och när man ska iväg på dragläget så vill bilen dö. Man får alltså varva upp lite om man ska åka iväg. Tänkte att det kanske var något strul med LMM så jag testade att koppla ur den men det var fortfarande samma syndrom. Rengjorde den iaf med elektronik rengöring. Såg också att en vacumslang (?) var sprucken, den som sitter närmast spjälhuset på insugsbälgen. Kapade av den en bit så den skulle hålla tätt, vart ingen skillnad med tomgången efter jag gjort det. Sen letade jag lite efter tjuvluft med startgas och enda stället jag kunde hitta var precis vid luftfilteranslutningen mot LMM, men borde det göra så stor skillnad ända där ute? Mvh Simon | |
|
Du kanske inte ser alla sprickorna i slangen köp en ny det är värt det det brukar vara den som spökar när tomgången är rörlig |
|
|
Det låter som om tomgångsmotorn inte reglerar som den ska göra. Sitter under insuget mvh stefan |
|
| lambda sonden var sönder på min.Ryck ur kontakten så ser du om tomgången blir stabil.Sen när du har hittat felet laga o nollställ boxen. koppla bort batteriet en halvtimme. | |
|
Tack för tipsen, bytte vacumslangen men har inte hunnit varmköra än så jag får se sen om det vart bättre. Men som du sa mika2, att plugga ur kontakten till lambdan, vad menar du med att nollställa boxen, blir det några felkoder eller något sådant om man endast kopplar ur den och sen i den igen? Mvh |
|
|
Blir inga felmeddelanden för du kopplar ifrån och sedan till den igen. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| jag fick felkoder på allt jag ryckte ut o stoppa in igen fast det va hela grejer. det såg vi på bmw här i stan hade 10 fel koder för att jag hade ryckt ur kontakter o stoppat dit dom igen. men dra ur kontakten till lambdasonden ligger vid växellådan underbilen så märker du om det blir skillnad. nolla boxen tar bort felkoderna på såpass gamla bilar som vi har genom att ta loss ena batteri kabeln i typ 30min ska räcka | |
|
Där ser man. Jag fick aldrig problem med felkoder, men det är nog som Mika säger. Smidigast av allt är koppla bort batteriet som Mika påpekar Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.