AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.425

motorlyft i 323i, E21

We
139
Weber
320i-76, 323i-80, 325 cab-90, 325 touring -03,
Hej

Jag räknar med att byta motor i min 323 i sommar. Ut med den gamla och in med en "ny" 2,5L från en E30.

Kan man lyfta ur och i motor&växellåda som en enhet eller är det mer praktiskt att separera dem?

Jag har aldrig tidigare lyft motor i en BMW men det lär nog vara något tyngre än vad jag är van vid från andra bilar. Kan man lyfta i allt på en gång så slipper man ligga under bilen och efteråt få dit växellådan. Med stigande ålder (på mej...) blir det allt mindre kul att göra något sådant.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De flesta brukar föredra att lyfta i/ur motor och växellåda som ett enda paket. Just för att det är mindre kul att ligga under bilen med en tung växellåda som man ska lirka med och lossa alla skruvar (två-tre stycken sitter förbannat svårt till).

Har gjort både varianterna på både E34 (M30B35) och E30 (M20B23).

Men lyfter du motor+växellåda som ett paket för du lägga mer tid och tanke kring hur du lyfter paketet. Ju mer du lyfter desto mer måste paketet vinklas. Till slut har du en ganska maffig vinkel på det hela. Och med en stor motor som M30B35 så är det inte särskilt många millimetrar över.

På sidan nedan kan du se hur det såg ut när jag lyfte ur endast motorn men lyfte i motor+växellåda på min E34 535i
Länk

Vilka bilar/motorer har du erfarenhet från tidigare?
We
139
Weber
Senaste året har jag lyft ur motorn 2gånger (!!!) ur min Alfa 1750 GTV (Bertone). Båda gångerna blev det som en komplett enhet med motor och växellåda. Framhjulen stod på marken och baken så högt upphissad som jag kunde. Det gick, men var en smula meckigt...

I min "ungdom" så blev det också i alla fall vid ett tillfälle behov av motorlyft. Då separerade jag delarna. Behändiga delar men sedan får man ligga med växellådan på magen och försöka passa in den. DEt är inget att eftersträva....

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag delade på motor växellåda när jag bytte motor i min gamla e21 323 minns inte att det var något större problem. (utom att få igång den nya motorn)
Lars
We
139
Weber
Min motorlyft (Biltema) har en max tillåten vikt på 150kg med lyftarmen längst ut. I en Alfa (i alla fall de från den gamla goda tiden...) så är både motor och växellåda i aluminium. Jag vet inte vad det väger men det borde vara betydligt lättare än en BMW M20 med växellåda. Redan med Alfamotorn upplevde jag det en smula "vingligt". Nu blir det värre.

Jag hittade att en M20 skall väga 117kg, oklart hur pass mycket kringutrustning som då är inkluderat. Någon som vet vad en växellåda väger?

En lärdom från tidigare "övningar" är att man skall ha gott om utrymme framför bilen. Det skall bara vara att lyfta upp, kör in, sänk ner. När jag gjorde det senast var det så trångt framför att jag var tvungen att börja svänga motorlyften i sidled innan jag var helt ute (eller inne) . Att göra det när motorn är högt upphissad var nog inte så listigt. Nästa gång blir det kanske utomhus för att få gott om utrymme åt alla håll.

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det bara 150 kg längst ut? Om du säger det får jag tro dig.

Min lyft är mycket lik den på Biltema och där finns fyra lägen (2, 1.5, 1, 0.5 ton) - så längst ut klarar jag 500 kg.

Nej, 150 kg gräns gillar jag inte. Visst de har marginaler, men jag tror att det blir instabilt först innan materialet ger vika (precis som du säger).

Getrag-lådorna är tunga. Har haft en på bröstet liggandes under min E30 323i. Tungt... Jag gissar på 50-60 kg. Och M20 motorn är betydligt större än Alfa motorn (gissar den var en gammal hederlig fyrcylindrig maskin). M20 motorn har ett block i gjutjärn (dock är toppen i lättmetall) - så den väger en del...

Bra lärdom, det behövs svängutrymme - även höjdledes! Jag vet själv att jag fick "svängrumsbrist" och det var precis att jag lyckades (bilen var på pallbockar vill jag minnas så att börja flytta på bilen i det ögonblicket var inget alternativ).

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du en äldre motorlyft från Biltema? För nuvarande hos Biltema (15-371) har samma belastningsalternativ som min lyft har.
We
139
Weber
Tittade just på Biltemas lyft och min ser inte likadan ut. Det var nog ganska många år sedan jag köpte den och det tycks ha blivit ett generationsskifte.

Gränsen för vad min nuvarande lyft är lämplig för är nog passerad. Det ser ut som att det är dags att investera i en ny. Att lyfta en motor är ju en smula "nervpåfrestande" och litar man inte riktigt på lyften så blir det ändå värre.

Ny kraftigare lyft, motor&växellåda hopmonterade och bilen utrullad utanför garaget för att få svängutrymme är nog rätt "framgångsrecept".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.