|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Har ett problem med min e30, Det är nämligen så att det "piper" om min stereo, Om man varvar mer så piper de mer, det är som ett tinnitus ljud. Har hört att de kan vara något med att batteriet kan vara dåligt? | |
|
Har du slutsteg? Det kan uppstå att pipande ljud om lågnivåkabeln ligger för nära någon annan strömkälla... MVH Christofer |
|
| jo jag har slutsteg, men strömkabeln ligger på ena sidan av bilen o lågnivå på andra så tror inte de | |
|
tjena du har ett jordproblem. det är generatorn du hör det finns två typer av jordproblem antingen har du en dålig kontakt i nån lågnivåkabel (kan även bara vara dåligt itryckt) eller en skadad lågnivåkabel eller en bränd signaljord i steg/huvudenhet det kan också vara dålig jord i chassijorden (potentialskillnad) antingen i huvudenheten eller stegets jord en riktig jordpunkt är a & o för ett störfritt ljud (gärna "stjärnjord" med både HU och steg på samma ställe. det kan vara en hel del pyssel att få ordning på det |
|
| alltså så om jag kopplar ur mitt steg ska de inte pipa längre? | |
|
Prova att lossa lågnivåkablaget i någon av ändarna. Tystnade det? Då har du säkert en (oavsiktlig) jordslinga. Att ordna gemensam jordpunkt är lite svårt i bilar då huvudenhet och övriga enheter, slutsteg osv oftast får lokal jord, dels vid monteringen, dels via matningsspänning och övriga yttre enheter, t.ex signalkablarna. En jordavbrottsenhet, jordisolator, groundloop killer, (olika namn på samma produkt) hjälper då fint. Hör med din billjudsshop, kopplas enkelt in, oftast med RCA-kontakter. FP |
|
| okeej, får testa det ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.