|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Älskvärt. På mindre än en sida har vi lyckats spekulera fram att det är denkans bil som säljs (vilket inte alls behöver vara sant) att ett bud på 100k när begärt pris är 145k inte är skambud, att så fort det prutas är det "sista pris bruschan" och aldrig svenskar som prutar. |
|
|
Hahaha. sallepwr..kunde inte sagt det bättre själv. Fingerspitzgefühl. |
|
|
salle: *haha*:). Självklart skall man få skambuda, men en person som börjar med ett skambud redan i telefon/mail det första han gör är ju oftast inte intresserad av bilen som sådan utan förmodligen ute efter att köpa billigast möjliga bil (i någorlunda skick), ha den några månader o "busa" för att sedan sälja den vidare med vinst...Jag tror att man som spekulant har större chans att lyckas med sitt syfte om man börjar i rätt ände så att säga, kollar bilen först, påpekar brister o skambudar sedan, om nu bilen är intressant...Jag gjorde själv så när jag köpte min senaste "surfbil" förvisso en helt annan prisklass, men begärt pris var 22". Jag mailade först o frågade om bilen var kvar samt ev brister. Fick svar på mina frågor o skrev sedan att jag tycker att priset är i överkant men jag vill komma o titta ändå. Åkte dit o tittade, provkörde sedan gav jag honom ett "skambud" på 14" med tanke på de brister som fanns (sen att jag inte framhöll de positiva som tex fungerande klima är en annan sak...). Han funderade lite o sedan kom svaret:OK! Vill tillägga att jag haft bilen i fråga i snart 2 år och 8000 mil o den rullar på utan problem. Liknande bilar av samma årsmodell/miltal var ofta annonserade mellan 17-23" (vissa bilhandlare låg uppåt 28"!!!), men eftersom jag "sonderade" markanden så visste jag att de "respektabla" såldes allt-som-oftast för ca 17-18" eftersom modellen i fråga är en tämligen "eftertraktad" mycket rymlig kombi. En annan "rolig" historia är när vi letade bil till bror min för 2-3 år sen, kollade på en Audi A6 Avant 2.8 -99, begärt pris 40", vi åkte o tittade o påpeka bristerna (liten parkeingsskada höger sida, lång oljenivå motorn) o sa att den var för dyr med tanke på dessa o övriga brister...Kommentaren från säljarens sida. "Fy van va skönt me några vettiga svenska skånepågar *host*...Snälla befria mig från alla dessa "broschor & kompischar", ni kan få den för 30", eller hur mycket vill ni ge?":). Även om det var frestande att ta den för 25" så avstod vi med tanke på att vi inte visste hur länge den gått med låg oljenivå... |
|
|
Ska man köpa en m bil så får man ofta räkna med att det blir en enkel resa på 50 mil eller mer. Är bilen utsatt för 20 - 30 tusen över listpris, så tycker iaf jag att det kan vara helt ok att diskutera ett köp pris. Vet man med sig själv att man inte är beredd att detala annonspris så är det ju trist att behöva åka 100 mil eller mer utan att det blir någon affär. |
|
|
O e de nån som är en "forum-nörd"*haha* så är det väl du "JiVe" iaf av oss två...Du har över 5 inlägg/dag, och jag endast 1.3 drygt (jag har varit medlem här läääääänge)*haha*. JAG tycker att den är värd kring 110-115", o då räknar jag så här: inga original fälgar -10", ca 10-12" mil mer än "snittet" -10-15", övriga brister -5", slutresultat: ca 115". Nu är jag absolut ingen spekulant på bilen i fråga, o hade jag varit det så skulle jag åkt o kollat först innan jag lagt fram detta eller ett liknande bud, om nu bilen fortfarande var intressant efter en granskning... |
|
|
Dawwe, om han bara ej glömt o fylla på olja så hadde ni köpt den alltså? Då vet jag lite om dina bilkunskaper iaf. En annan "rolig" historia är när vi letade bil till bror min för 2-3 år sen, kollade på en Audi A6 Avant 2.8 -99, begärt pris 40", vi åkte o tittade o påpeka bristerna (liten parkeingsskada höger sida, lång oljenivå motorn) o sa att den var för dyr med tanke på dessa o övriga brister...Kommentaren från säljarens sida. "Fy van va skönt me några vettiga svenska skånepågar *host*...Snälla befria mig från alla dessa "broschor & kompischar", ni kan få den för 30", eller hur mycket vill ni ge?":). Även om det var frestande att ta den för 25" så avstod vi med tanke på att vi inte visste hur länge den gått med låg oljenivå... o sen vaknande du eller? |
|
|
Jag skriver bara i dom trådarna som jag själv har intresse/kunskap om. 2 st handlar om bilar jag e intresserad av o den 3:dje har jag MKT god kunskap om. |
|
|
JiVe: Vet inte om vi hade köpt den ändå för bror min var/är inte mycket för andra märken än BMW, men hade olje-nivån varit korrekt så kanske-kanske...Bilen var som sagt helt OK bortsett från de 2 större bristerna, det var kanske mitt fel att bror min backade för jag skrämde honom med att kamremmen nog behövde bytas (19000 mil hade bilen gått), men det vet väl du som har "bilkunskaper" att det är gjort på en kvart på Audis 2.8, eller inte...Jag kan ju avslöja så mycket att du pratar med fel person om du skall ge dig in i en diskussion om "bilkunskap". Jag är ingen expert men har goda kunskaper om bilar rent generellt, oavsett om det rör sig om bromsar,chassie,motorstyrning eller vad du nu vill ge dig in på...Och även fälgar o däck, skrämmande ibland hur dålig koll vissa "däcksgubbar" har, man får sitta o "höka" så det verkligen blir nollbalanserat tex... |
|
|
Egentligen vill jag inte diskutera ett skit med dig just nu för du har inget jag är intresserad av,men du ska tvunget kommentera överallt. Välkommen tillbaka när det gäller något mellan oss så diskuterar vi vidare. Obs! detta blir det sista jag skriver om detta men förmodlign så vill du ha sista ordet så, HEJ o varsågod. |
|
|
Inte för att det behöver vara så, men en prestanda bil som gått 26000 mil kan komma att kosta mycket... 145000:- är för de flesta ganska mycket pengar. Att betala såpass mycket kan nog vara att gambla mtp reperationer,värdeminskning mm. Det är det iofs alltid när man köper bil men personligen skulle ja hellre lägga till lite mer på en med mindre mil och riktig servicehistorik. Tror nog säljaren får räkna med fler "skambud". Låt säga att man köper bilen och sen vill sälja den om 5år. 30000 mil på mätaren. Vad tror ni den går att sälja för då? |
|
| Om fem år är den nog nere på 16k mil igen ;) | |
|
Å ännu en gång kan man ta fram chippsen å colan å sitta å ha trevlig lördagsläsning :-) Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 samt Audi A4 Q 2.0 T 2007 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.