|
|
|
|---|---|
|
FUnderar på att köpa nya sommarfälgar o däck till bilen. Problemet är att jag upplever bilen som väääldigt stötig redan idag med 16" fälgar. Kan det vara något fel? Om jag ska byta så vill jag ju gå upp minst till 17" eftersom det verkar som att det inte finns några snygga 16" fälgar. Frågan är hur stötig jag kommer att uppleva bilen om jag går upp till 17" eller 18" när jag upplever den som väldigt stötig idag med 16". Det är nästan så man behöver njurbälte. | |
| Har koni stötdämpare med fjädrar runt om på min M-sport. Sitter 18" lågprofil och jag upplever det inte för stötigt men det blir ju aldrig den komforten man får med vanligt chassie. Jag tycker att du ska välja 17" om du redan nu tycker att det är stötigt. Ju mindre gummi ju sötigare | |
|
Kan det vara så att mina stötdämpare är helt slut? Om de hade läckt eller att det vore ngt fel på fjädrarna så hade de väl sagt ngt på bilprovningen? Min bil är lägre bak än fram. Skulle ju gärna vilja ha ett M3-fälgar på bilen till sommaren men jag vill ju inte paija njurarna. |
|
|
Jag åker med coilovers runtom och 19" hjul på min Coupé. Där kan man snacka om stenhårt och stötigt men ack så roligt på den slingriga favorit repan! Är du rädd om njurarna, prova njurbälte. /Scnitzermann. |
|
|
Är bilen lägre bak än fram så är säkerligen dina bakfjädrar brustna.. hemskt vanligt att de nedre varvet/-en går av.. Hade gått av på min och när jag bytte fjädrar så köpte jag H&R (35/10) sänkfjädrar. Ingen större skillnad i sötighet efter bytet (kör på 18"), dvs bilen va ganska stötig pga de trasiga fjädrarna. Tilläggas ska också att bilen är högre bak nu med sänkfjädrarna än med de brustna. |
|
|
OK borde inte besiktningen säga något om brustna fjädrar? Vad kostar det att byta bakfjädrar? Var får jag tag på fjädrar som passar sportchassit? |
|
|
Bilprovningen kan ju ha missat det. Ingen aning vad det kan tänkas kosta men för en verkstad kan det inte ta lång tid att byta dem.. har man inte tummen mitt i handen så är det inte så svårt att byta själv heller. Kan också nämna att godstjockleken i sänkfjädrarna var betydligt grövre än i originalfjädrarna. Vet inte om originalfjädrarna numera blivit förstärkta men eftermarknadsfjädrar som Autoexperten, Mekonomen osv säljer verkar grövre än original. |
|
|
Det bör alltså vara den här Länk satsen jag ska ha till min bil? Motsvarar det BMW orginal om man har sportchassi tro? |
|
|
Det är den satsen jag har. Den är lägre än sportchassit åtminstone fram, bak kan jag inte uttala mig om av förklarliga skäl. Inte helt säker men jag har fått för mig att alla Coupéer har sportchassi standard. Så här hög/låg är min med H&R-fjädrarna (fram och bak) Länk |
|
|
Hmm.. svårt det där Jag skulle säga att min är lika hög/låg som din bak men högre fram. |
|
|
Värt attt änka på är att hjulhuset fram ofta är lite högre än hjulhuset bak vilket kan medföra att bilen ser högre ut fram än bak (mer luft mellan däckets överkant och skärmkantens topp), men kikar man på bilens trösklar så kan man se att många sänkta bilar lutar lite frammåt (mindre avstånd till marken i tröskelns famkant mot bakkant dvs.) men det kan se ut i hjulhusen som bilen är lika fram och bak om du förstår. /Nisse |
|
|
Hur stötig man upplever en bil är SÅ subjektivt. Vissa tycker att original fjädrar/dämpare och 16" är stötigt, medan andra tycker att det är bra komfort med sänkt bil och 19". Lite stötigare kan du dock räkna med att det blir om du går upp i tum, om man ska säga något generellt. Men du kanske skulle försöka provköra en annan e46 som har 17" eller 18" för att bilda dig en uppfattning? Om du gör det så blir du ju samtidigt varse om det är något fel på din fjädring. En annan sak som kan vara bra att nämna i detta sammanhang är att bilen med största sannolikhet bli mer spårkänslig när du ökar fälgstorleken. Håller med dig helt och hållet om att man måste upp till 17" för att det ska bli snyggt. Lycka till med uppgraderingen |
|
|
Vill man vara fin får man lida pin, bara att dra på njurbältet! =) |
|
|
På min bil ser man inte överanten av däcket när man kollar på bilen från sidan. |
|
|
Alla BMW med Sportchassi som jag har sett är ca 10-15mm högre framtill inkl. min E46 och även samma på min polares 540i. Jag har länge undrat varför det är så här för jag är sugen på att byta fjädrar framtill dvs gå ner 10-15mm framtill bara så jag får bilen jämn. Det som oroar mig lite är om BMW har balanserat chassit och om jag byter fjädrar så tappar jag hela funktionen. På Golfen så var min lite lägre framtill efter sänkning och det märktes av visserligen fick jag bättre väggrepp men jag kände att bilen kunde nypa ganska hårt framtill nästan så att den ville kasta iväg baken i kurvor så visst sabbade jag balanseringen i chassit men det blir ju inte märkbart förrän man ligger och blåser kurvor i 150km/h. Så tänk er för innan ni sänker, visst är det snyggt men BMW's ingenjörer har jobbat stenhårt på den balansen man har i sitt chassi. Älskar sänkta bilar men det är så mycket hål och skit i vägarna i Göteborg så det var mer huvudvärk än nöje faktiskt i alla fall med Golfen. Sen så vet jag att när du får in lite lufttryck i frontspoilern på M-Paketet dvs så sänks din bil automatiskt under körning så det ser mest fattigt ut när bilen står stilla. Jag kan inte säga att jag upplever BMW'n som stötig efter att ha kört en sänkt Golf i ett par år oavsett om det sitter 17" eller 18" m org chassi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.