AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.542

Intryck av Sonax läderskum (lether foam)

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Testade Sonax Lether Foam till min läderklädsel. Klädseln är den saffransgula modellen som med åren fått lite veck och rynkor, några jeansfläckar finns också, tyvärr. Klädseln var ganska hal (fet) innan behandlingen.

Efter urstädning av bilen testades medlet på en liten yta. Jag använde en ren microfiberduk att torka skummet med. Skummet ska enligt tillverkaren innehålla både rengörande samt återfettande ämnen såsom bivax och annat lull-lull. Då inga färgförändringar skedde så saftade jag på rejält med skum på skinnet och lät det dra lite. Torkade efter en 5-10 minuter av det värsta överskottet.

Intryck:

Rengörningseffekt: Bra! Tog bort en massa småfläckar, rådde inte på jeansfläckarna helt, men blekte dem.

Glatthet: ingen silikoneffekt, dvs nu glider man inte runt i stolen längre. Bra!

Återfettande effekt: inget vidare, tror man måste satsa på en bra läderbalsam för att återfetta med. För min del kommer jag prova Biltemas läderbalsam i undersökande syfte.

Sammanfattning: lite "wax-it-wet" känsla, bra på rengöring, sämre på återfettning. Är nog svårt att få in bägge dessa egenskaper i en produkt. Ganska dyrt, en sprayflaska kostade 109:- (10-03-19) på Coop Uppsala.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.