|
|
|
|---|---|
Gee |
Hej... Behöver införskaffa ett diagnostiksprogram då vi har fått problem med 540in den är en -98 och E46an är en 03a vilket program bör jag köpa? Tänkte beställa från Länk Vad är skillnaden på de två, jag behöver som sagt läsa felkoder men har förstått att med Ediabas så kan du även göra en hel del ändringar? Snabba svar uppskattas något enormt då det börjar bli kris att va utan bil. // G |
|
Om du är helt bekant med diagnos och vad man gör (eller förstör...) med utrustning som denna så är det Ediabas som är mest kompetent. Carsoft är enklare att använda. Kolla så att du får programvara med också, man får vara beredd på att meka en del ibland för att få igång det hela. Det underlättar om datorn är av lite äldre modell med en riktig RS-232 ingång(COM-port). FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför beställa från en firma som har ++100% påslag, du får bägge interfacen billigare för 805 kr inklusive frakt mot vad ETT kostar hos firman+ frakt om du själv beställer direkt från tillverkaren. Länk Notera att du måste ha en laptop med seriellport för att slippa bekymmer ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasso, är det denna man ska ha Länk till en e39 tillsammans med carsoft ? | |
|
Här är interface för Carsoft: Länk FP |
|
| Tack! | |
Gee |
Jag tänker nog också beställa från den sidan du skickade hasso men varför är carsoft dyrare än ediabas där någon som vet? |
|
Det beror på att det är ett helt annat interface med mikrokontroller osv medan Ediabas har ett enklare standardinterface. Man kan inte bedömma innehållet/funktionerna på utseendet. FP |
|
Gee |
Okej, tack folke. Då vore det fortfarande ok att köra på ediabas istället för carsoft? jag laddade ner det interfacet (ediabas) och provade det. Vet dock inte alls hur carsoft ser ut fungerar men jag vill helst kunna göra mer än bara felsöka. Är tidigare van vid VAG's interface. Man kan inte använda samma sladd till de båda? |
|
Hur menar du att du laddade ner vad? Interfacet är alltså hårdvaran, utan detta är det svårt att provköra några diagnosprogram. Ediabas/INPA är en programvara avsedd för internt bruk och utbildning hos BMW. Det är därmed inte speciellt användarvänligt, och man bör vara en rätt van bilmek med utbildning för att kunna utnyttja detta. Gör man fel och oturen är framme så kan man förstöra moduler och system i bilen för stora pengar, det finns inget"skyddsnät" så att säga utan man måste vara insatt i funktionerna osv. Carsoft är mera användarvänligt men fortfarande ett diagnosprogram avsett för verkstäder och utbildad servicepersonal. Även här kan man förstöra delar i bilens system om man inte vet vad man gör. Det är bara att läsa bakåt i trådarna om Carsoft osv så finns det mycket info. Att observera är att inget diagnosprogram gör mera än just tar en diagnos på bilens system och presenterar felkoder när sådana finns lagrade i felminnet. Själva reparationen görs på vanligt vis. Om man vill testa och köra enklare diagnos och även kolla på viss livedata osv vid körning av motorn så rekommenderas något av de olika OBD-II program som finns att ladda ner gratis på nätet. Interfacen för dessa är billiga och man riskerar inte att köra sönder några system vid test. FP |
|
Gee |
Ursäkta jag menade programvaran. Tack för dina svar ska ta en del läsning till i Carsoft tråden. |
|
Jag köpte en sån här för 250 kr från Kina. Kontakter och programvara. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.