|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Ekin |
Tjena! nu har det dykt upp en Alpina B10 allrad till salu! och jag började läsa lite om modellen, men jag hittar så många olika påstående. Vissa skriver att det är fråga om M50 motorn som är borrad till 3,0l Men på en Alpina sida skrev dom att det var M30. vet någon säkert? M30 användes visst i Biturbo också? så det kan väl stämma isf. Även 0-100 var uppgivet till 6,3sek för sedanen men 8,4sek för touring. det skiljer 90kg på båda modellerna så jag har väldigt svårt att tro det skulle göra 2sek om det inte skiljer sig nåt med utväxlingen mellan dem. Om nån vet någon bra sida eller har info om den här modellen så skriv! tacksam för svar/Hans |
|
Om det är en E34-kaross så är det möjligt med M30, har du länk till annonsen? Mvh |
|
Ekin |
Jo, det är fråga om en E34 -94 årsmodell. Finns väl ingen annan B10 allrad vad jag har förstått. |
|
Alpina B10 Allrad bygger på 525iX och har en uppborrad M50 maskin på 231hk. BMW har gjort motorn, finns i det enda exemplaret av 530iX Enduro som byggts (en modell liknande Volvo 145 Express). 0-100 är åt det högre hållet. Stephan |
|
|
Ekin: B10 Allrad finns även som E39. Har du en länk till annonsen? |
|
Ekin |
här finns det ingen B10 allrad E39 iaf. Länk Annonsen:Länk vad tror ni, är den äkta? jag ser ingen typskylt på den... Stephan735i- finns det nån info om den motorn? hur vet du de? |
|
Det stämmer, finns ingen E 39 Alpina Allrad. BMW tillvärkade heller inte E39 med 4wd. |
|
|
Lite mer Allrad-info: Länk Och Länk |
|
|
Sorry, jag har väldigt fel. Naturligtvis finns det ingen B10 E39 Allrad, det är B3 E46 som kan utrustas med fyrhjulsdrift... Bilen i annonsen ser väldigt fin ut. Fråga säljaren om han kan uppge Alpinas "produktionsnummer" för bilen. Mvh |
|
|
246hk och 316Nm var det, se länk Länk krävs troligen registrering på e34.de för att se reportaget i Auto Motor und Sport 4/93. Annonsbilen har alla Alpinadetaljer och är en 95:a, se front och skrynkligt läder på dörrsidorna. Ser helt klart äkta ut, annars finns det flera Alpina B10 Allrad utan frontspoiler och kanske mer delar. I motsats till dem flesta andra Alpina var det vanligt att kunden kom med en 525iX direkt till Alpina för ombyggnad i stället för direktbeställning från BMW. Dem flesta Allrad såldes till Schweiz, den sista Allrad Touringen gick dit. Stephan |
|
Ekin |
Jo, jag reagerade på den nyare fronten, men dörrsidorna har jag aldrig hört talas om. Alltid lär man sig nåt! Det står att den e registrerad 7/94. Kunde man få den nyare modellen då redan?? eller är det nån modifiering? Ratten då? Jag tycker det liknar en Original, har jag fel? Borde det inte vara Alpina emblem i mitten? är det vanligt med Fejkade Alpinor? finns det några säkra tecken förutom inredning och typskylt? Finns det nånstans man kan kolla upp Alpinas produktionsnummer? Tack för alla svar! /Hans |
|
Emblemen på huv/baklucka är fake iallafall, alpina säljer eller monterar inte huv/bakluckeemblem. Varför alpinamärket på ratten saknas är en annan fråga. Det är annars jättelätt att ta reda på om det är en äkta vara, det ska finnas en skylt vid taklampan i mitten som säger vilken modell/nummer det är, dessutom är orginalchassinumret snyggt överkryssat, sedan ska det vara ett nytt chassinummer inpräntat ovanför, som även anger modell och tillverkningsnummer (ska stämma med skylten i taket) |
|
|
Bah, sorry för missade punkter och stor bokstav Admin: Editfunktion tack |
|
|
Det är en M-Ratt kod 710, gick att beställa från och med 1994årsmodell. Det är märkligt att den har det. Bör vara en 240 (4ekrad standard) eller 255 (3ekrad sport) med Alpinaläder och emblem. Dörrsidorna har från 1995årsmodell äkta läder i stället för konst. Årsmodellen 1995 kom 29/4-1994. Det ska inte vara några problem att få ut chassinumret från finska myndigheter via regnummer. Vet att vi på e34m5.se fick hjälp med det för ett par år sedan. Eller ännu enklare att säljaren ger ut det. Stephan |
|
Ekin |
Efter att jag har frågat en del så har nu säljaren kompletterat annonsen med b.l.a. bild på typskylt och motorn.(syns nu att det är M50) Det är en 95:a reggad 1.11.94. importerad från Schweisch 2008. Men borde det inte finnas en skylt med tillverkningsnr framför växelspaken? Hur tycker ni det verkar? |
|
Har du fått chassinumret? Stephan |
|
Ekin |
Det syns på bilderna. |
|
Ok, är chassinumret överkryssat snyggt med ett kryss, och ett nytt inpräntat i närheten? Bland de första bokstäverna ska AP finnas (för alpina), sedan ska B10 finnas med i mitten, och de tre sista är tillverktningsnumret... Om jag inte är helt ute och cyklar :) |
|
|
Här väl kanske inte riktigt i tråden o göra, men chassienumret ser ut o vara: WAPBA30T04E310034 Skylten märkt: BMW ALPINA B10 3,0 ALLRAD TOURING Tack för mig :) Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Aaah, jag trodde att säljaren mailat bilder till TS, men nu såg jag det själv :) De intressanta delarna av chassienumret är _AP_A30T___B10034, vilket gör det rätt tydligt att den är äkta. Alpina B10 3.0 Allrad Touring #34 |
|
Ekin |
Lite uppdatering. Nu är bilen besiktad. Säljs för 6500€. medkörd 285 000km vad tror ni? ska man vara rädd för dom km? 300 000 brukar ju inte va något för en E34 men jag är lite rädd p.g.a att det är en Alpina. har dom samma utväxlingar som vanliga BMW? Får man tag i delar? Motordelar kan ju vara lite knepiga.. Beror ju på hur hårt den är körd. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.