|
|
|
|---|---|
|
hej på forumet Har på Fr. möjlighet att på 10 mil landsväg mäta förbrukningen på 330 Xi touring. Vore intressant att få veta vad ni därute har mätt upp på era liknande bilar. Finns det någon skillnad mellan "vanlig 330" och Xi ? Jag tycker min verkar ovanligt snål för motorstorleken?Här följer mitt schema: Landsväg,vinterföre med is-snöbelagda vägar.Dubbdäck 225/45-17. 70 km/h 0.78 80 km/h 0.81 90 km/h 0.83 100 km/h 0.89 110 km/h 0.93 120 km/h 0.97. Stadskörning ej så mycket kö(Umeå) blandkörning 30-70 km/h 0.94.Varm motor. Kall motor 1.04. Vore trevligt med era kommentarer Mvh Håkan | |
|
Helt normalt för en 330. Men ett mycket bra resultat för en 330iX. Vår 330 har ungefär samma förbrukning. Och håll med om att det är otroligt bra för en bil med 3.0 lit och 231 hk! Vet inte om det är någon som slår detta på en bensinare. |
|
|
som lägst har jag fått ner min 330 Ci -03 till 0.73 liter/milen då var det 90/100/110 väg och jag försökte verkligen snåla på gasen. När jag körde Luleå - Sundsvall för någon vecka sen så drog den 0.76 i laglig normal fart med 225/45-17 dubbdäck. blandad körning med mycket stadskörning ligger den kring 0.96 sommar, och just över litern vintertid med många kallstarter. Hur som helst så är jag mycket nöjd med förbrukningen! |
|
| Kan nån av svara hur långt ni kommer på en full tank stads körning jag är nämligen inte alls nöjd med min 330i kommer knappt 450km på en full tank | |
|
catch_me Låter som något mycket.Hur gammal är du och hur mycket gasar du? Vilken stad bor du i,mycke kökörning etc? Dessa bilar inbjuder ju till "aktiv" körning och är mycket att gasa med. Spec.i högre farter. Passa er också för att koppla ur antisladden och gasa.Det kräver en mycket god chaufför.Tro mig jag har provat. Mvh Håkan |
|
|
Nog kommer jag då utan bekymmer kring 60 mil iaf... 20 år, gasar då tillfälle ges och lusten faller in. ingen kökörning alls. Bor i luleå, kopplar ur dsc då och då när det är lämpligt, dvs ingen övrig trafik skall utsättas för lek. Dock så äventyrar jag inte något, och "leker" efter egen begränsning. Att testa på isvägar är ett bra sätt att lära sig faktiskt, om man har den möjligheten alltså. Mvh |
|
| det är få Xi-ägare som svarar | |
|
catch_me: Automat? Många kortkörningar? Kör du mycket i rusningstrafik? Mvh |
|
| Ja auto,kotakörningar,köer lite då då...men ändå man tycker att det borde räcka längre.men men annars är jag jätte nöjd | |
| catch_me, 1.4l/mil (63 ]L] / 45 [mil]) i stadskörning låter rimligt. | |
|
Då drar en 330 bra lite ändå. Min s60 med en chippad 2.4t liters motor drar lite drygt 1.4 liter/mil när man mosar i stan! Blandad körning runt en liter (oftas lite över) och då är det lugn landsväg och lite snabba omkörningar då och då men överlag lugn körning både i stad och utanför! Ha kul |
|
|
Catch me min förra tank så körde jag enbart stadskörning och mycket kallkörning då kom jag drygt 45mil också på fulltanken. sen på långkörning så drar den självklart beroende på fart men ca 08-09 och då har jag 17" friktionsdäck. Automat har jag också så det låter som en rimlig förbrukning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.