AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.494

Problem med centrallås och vindrutetorkare x5 e53 - brådis...!

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Hej!

Har ett problem som är lite akut! Skall iväg med bilen på en resa imorgon nämligen...

Centrallås och vindrutetorkare slutade att fungera efter att jag hade haft batteriet bortkopplat någon timme.
Säkringar verkar vara hela.
Kan någon styrbox tagit stryk och börjat krångla?
Databox grundmodul?

Problemen är:
det går inte att låsa eller låsa upp bilen ifrån nyckeln
det går inte att låsa eller låsa upp bilen ifrån knappen vid växelspaken inne i bilen
det går att låsa upp bagageluckan ifrån knappen på instrumentpanelen
det går inte att låsa upp bagageluckan ifrån nyckeln
det går att låsa och låsa upp förardörren mekaniskt med nyckeln
vindrutetorkaren och spolanordningen fram fungerar ej
vindrutetorkaren och spolanordningen bak fungerar

Vad kan ha hänt?
Någon som har råkat ut för liknande symptom?
Tips och råd mottages hjärtligt!

Har provat att koppla i och ur batteriet flera gånger igen men utan några resultat.

Kan det hjälpa att koppla i och ur någon modul?

"It's furious to be fast!"
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Pinsamt......trodde att det fanns några proffs här på forumet som kunde ha NÅGON aning iallafall.... ;)

Någon som kan ha en aning om vad det kan vara?
Finns det någon styrbox man kan prova att byta ut, och vart sitter den isåfall?

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
glömde att tillägga att det gäller till en x5 4.4 03:a. E53.....

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Nu är problemet löst!

Kan tydligen hända på många X5 och andra modeller.

Men om det händer igen vet jag vad jag skall göra för att lösa det.....

Ni
104
Nico_boss
Bmw M3 coupe -02
va gjorde du för att lösa problemet ?

/Nico
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antar att det var problem med nån grundmodul, ZKE/ZVM?

Mvh
Fick samma fel x5 03 ska besiktiga om några dagar så verkstaden hinner inte med, hur fixar man?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Troligen en defekt Genereal Module (GM3 i ditt fall). Läs mer tex här Länk
Tack för tipset, det kan vara en orsak men är kanske flera. Noterade att det faktiskt inte är exakt samma fel. Mitt problem är:
det går inte att låsa eller låsa upp bilen ifrån nyckeln
det går inte att låsa eller låsa upp bilen ifrån knappen vid växelspaken inne i bilen
det går att låsa upp bagageluckan ifrån knappen på instrumentpanelen
det går att låsa upp bagageluckan ifrån nyckeln
det går att låsa och låsa upp alla dörrar utom främre passagerardörr mekaniskt med nyckeln
vindrutetorkaren fungerar men spolanordningen fram fungerar ej
spolanordningen till strålkastare fungerar dock
vindrutetorkaren och spolanordningen bak vet jag inte om de fungerar.

Eftersom det varken inifrån eller utifrån går att öppna passagerardörren så kan jag inte ens felsöka i dörren, mycket tyder ju trots allt på att ett fel är något i passagerardörren, någon som vet hur man kommer åt när dörren inte går att öppna. vansinnigt frustrerande?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tycker det låter väldigt mycket som just generalmodulen. Om du ändå vill in i passagerardörren har jag för mig att det, om än med en del bekymmer, går lossa dörrsidan utan att öppna dörren. Kolla denna för info:

Verkar trixigt även med dörren öppen, men med lite våld kanske. Kollar vad Scott har att komma med. Ingen i Svedala som har en lödkolv och snabbt kan fixa? Lär ta tid att skicka till US fram o tillbaka, någon erfarenhet av Scott?

Hi Scott
I got a BMW X5 made in July 2002. The document says that it is a 2003-model. I have not been able to open the doors with key-remote for a time, but the lock to the trunk is working. I have lived with it for a period but now has this happened:

1. the motor that support the front windshields with water is not working

and

2. the front passenger door cannot open either from in- or outside (the pins goes up so I it looks like the door lock is working on all doors).

Can it be a GHM3-problem and if, do you have any support in Europe? I live in Sweden.

Best regards

Scotts svar: Doesn't sound like a Gm3 problem.

Det var ju i och för sig bra men löser inte mina problem. Min högst okvalificerade gissning är att det rör sig om två fel. Dörrhantagen är nog dåliga, de verkar vara gjorda av aluminium som verkar känslig för kyla, har bytt handtag för en tid sedan på förarsidan och även låskista som inte heller verkar vara av någon högre kvalitet. Sedan är nog fjärrstyrningen av låsen ett eget elfel som jag antar finns kommenterar i någon annan del av forumet. Tack för bistånd, det bli att ställa bilen och låta verkstaden fixa när de har tid, som tur är har jag en liten golf som vägrar att gå sönder så det är i mitt tycke en ganska mycket bättre bil än X5.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.