|
|
|
|---|---|
|
ej, jag har en BMW 740 som jag är mycket nöjd med. En trogen vän sedan 3 år som jag vill behålla länge. Frågan är då: Hur sköter man sin BMW 7-serie E38 på bästa sätt så att den håller länge? Jag vill använda min bil året om och inte ställa in den i garaget på vintern. Det jag funderar mest på är egentligen rost. Bilen har som bekant en del ställen som är känsliga som fågelbadet, kittsträngar etc. Hur är det med hålrumsbehandlingen, är den bra? Eller bör man komplettera med en rostskyddsbehandling? En annan detalj jag funderar på är de bakre skärmkanterna, framskärmarna har ju inga smutsamlande uppvikningar, men bakskärmarna har en idiotisk uppvikning som samlar skräp och fukt. Frågan är vad man bäst gör för att hålla rosten borta från skärmkanterna? Hålla rent och försöka lägga på något extra rostskydd? Rekommendationer? I övrigt brukar jag serva bilen varje år trots låg körsträcka, Mr Cap behandla den 1 ggr/år samt rengöra/smörja in skinnklädseln ca 2 ggr per år. Därutöver självklart frekvent tvättning. Hur sköter ni om era 7-or? | |
| Rostskydda hos kompetent utförare samt dra oljepumpsbultarna med loctite, om det inte redan är gjort, ta bort packningen på tanklocket, för säkerhets skull innan tanken skrynklar sönder sig. Kör och var glad!/ Freude am fahren. | |
| jag byter glykol varje år samt bakaxel olja...tror man vinner på det i längden | |
|
m5tomten, det är ju ambitiöst. Men inte alls nödvändigt på något sätt. Det bästa man kan göra om man ska serva sin egen bil är att kolla i verkstadsmanualen vad som skall göras efter X-mil. Följer man det är man helt säker på att alla vätskor och allt annat är i skick. Blir lite förbryllad över att du byter oljan i bakaxeln varje år. -Varför? Glykolen har ju också en begränsad livstid, -men varje år! -Helt bortkastade pengar, du vinner inget på det heller. Finns viktigare saker att ha koll på. -kolla i de specificerade serviceinstruktionerna och se det som ett facit på hur det skall utföras. Vad det gäller rost så är det precis som på andra bilar, kör du på vintern så tvätta den ofta så att saltslaskig sörja inte sitter på bilen länge. Beroende på hur händig du är själv så går det att förebygga vissa vanliga rost-åkommor. Känsliga ställen är nederkanten på dörrarna och bagageluckan. Där var dom inte riktigt nyktra på konstruktionsavdelningen. Skärmkanterna som du nämner är lite jobbiga, men se till att kontrollera dom emellanåt så är de ingen större fara med det, -det är som på vilken annan bil som helst. Som vanligt när det är rost så gäller det att hindra att det dyker upp, behandla innan! Annars blir det dyrt och jobbigt. Fredrich S, det låter som att du sköter din bil exemplariskt! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Hej igen, jo listerna på dörrarna har jag tagit loss och inspekterat lack/plåt och ve och fasa hittade jag några rostbubblor. Så länge de sitter under listerna är de ju rätt tacksamma att bättra. En inte perfekt lackning syns ju inte med listerna monterade. Fast det är inte så lätt att lacka insidan av nederkanten på dörren under listenmed sprayburk. Eftersom ytan är dold under listen skulle jag kunna tänka mig att använda en tvåkomponentsfärg som går att handmåla, men frågan är om man kan få fram rätt kulör? Sprayfärg kan man ju som bekant få i rätt kulör, men kan man få 2-komponentslack för handmålning också blandad i rätt kulör? Eller hur bär man sig åt? Bakre skärmarna får man väl helt enkelt nöja sig med att tvätta regelbundet. Oljepumpsbultarna är ett dåligt samvete, de borde jag låtit kontrollera. |
|
|
om jag vore du skulle jag kolla oljepumps bultarna på end gång, jag kollade mina och en hade ramlat ner i tråget, och en satt löst mvh micke |
|
|
ang glykol samt axeloljan! jag servar ju självklart bilens motor och bromsar osv regelbundet men det där med glykolen samt bakaxeloljan är bara en bonus som får det att kännas bra i magen på nå vis plus att det är faktiskt rätt trevligt då man tappar ur olja/glykol då och det ser fortfarande nytt ut.. det gillar jag.... motoroljan byter jag var 5hundrade mil och den ser nästan lika bra ut ... sedan bromsvätskan men den har jag faktiskt slarvat med iaf det här året:) |
|
| Bokade oljeservice och kontroll av oljepumpsbultarna igår. Merkostnaden för att kontrollera bultarna skulle bli ca 700-800 kr om jag förstod mekanikern rätt. Inget att fundera över...Billigt jämfört med ett potentiellt haveri .Så nu får jag vänta tills den 15/4 och se om något satt löst.. | |
|
Har nu fått oljepumpsbultarna kontrollerade och... De satt fast!!! |
|
|
Angående byte av kylar vatten. Glykolen har tre uppgifter i en motor. 1 Frysskydd 2 Smörjning 3 Anti oxidering När man byter kylarvatten så ofta som m5tomten sliter man mer på motorn än om man inte byter alls utan bara fyller på när nivån är låg. Anledningen är simpel varje gång man blandar till glykolen med vanligt kranvatten tillför man syre, järn, klor, flor och mineraler dessa ämne men särskilt syret på skyndar oxideringen och mineralerna sliter på pump o lagringar. I gammalt kylarvatten är dessa ämnen borta sen länge om man då fyller på så bör man fylla på med destvatten utblandad glykol. Destvatten är syrefattigt och innehåller inga föroreningar. Allternativt använd färdigblandad glykol. Av samma anledning ska man undvika att tappa ur ett vattenburet värmesystem i t.ex. ett hus. |
|
|
- - > Friedrich S Jag lär fan lyfta på hatten och buga. Du lär vara en på 1000 som har oljepumpsbultar som satt fast :). |
|
|
Jag vet inte om jag vågar uttrycka min spontana reaktion. Hur som, så är den inte för att vara taskig eller för att dumförklara, utan den är tagen i det direkta och spontana tänkandet. Kanske hade kunnat bli annorlunda om jag hade tänkt mer eller i annan situation? Glykol/vatten och bakaxelolja varje år – Motorolja efter 500 mil och antagligen växellådsolja och bromsvätska kan man anta blir bytt ofta. Till vilken nytta? Varför inte byta ut elektroniken också en gång om året och rutorna var annat? För säkerhets skull, så kan en omlackering vara på plats efter 2-3 år? Byts däcken efter varje körning? Om man använder sin bil i racing eller extremt påfrestande moment etc., så kan jag förstå, även om det hade varit oftare … Men knappast på en ”vanlig” bil. Visserligen hinner vi andra tanka några gånger på 500 mil och omsätter bränsle. Hade man bytt oljor och vätskor i samma omfattning, så är det på gränsen till en sorts ”inkompetens och missbrukande av vätskor”. Jag vet inte hur man skall rubricera detta? Allt blir inte bra, bara för att det görs ofta. I synnerhet inte när det kostar både plånbok, miljö och slitage eller övergår i en sorts ”nonsenssyssla”. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.