AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.520

Skulle ni ange er kompis för fortkörning?

Länk

Förvånande statistik som med största sannolikhet beror på folks okunnighet.
Polisen lär ju inte direkt upplysa bilägare att de inte är skyldiga att uppge vem de lånat ut bilen till.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skulle jag riskera att få boten själv skulle nog polarn få ta det ;)
Sp
210
Sparc
330e -22
Skulle ALDRIG göra det.

Det är sån dubbelmoral i fortkörning så det är sjukt.
Ena dagen ser man polis köra för fort på 30 väg. Dagen efter står de där
på samma väg och bötfäller. Fortkörningsböter är en inkomstkälla som
används som det passar.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Inte en chans att jag skulle vara behjälplig mot polisen, jag nekar alltid när jag blir stoppad - oavsett hur glasklart det är enligt polisen.

Jag tycker man borde fokusera mindre på fortkörning - och istället lägga krut på folk som kör mot rött,på fyllan och på de personer som stoppar trafik och orsakar köer.

/Andreas.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Nope..

Brorsan fick en bild nör han satt bredvid vid fortkörning.. Polisen hävdade att han körde, vilket han inte gjorde.

Telefonförhör följer:
P: Du är misstänkt för .... Hur ställer du dig?
B: Oskyldig.

P: Var det du som körde bilen?
B. Nope, inte jag

P: Kan du stödja det uttalandet?
B: Japp, har vittne på att det inte var jag som körde

P: Vet du vem som körde?
B: Japp

P: Vill du säga vem det var?
B: Nope.. Vill inte säga.

P:Okey, det finns ju inget tvång på det
B: Nepp.. Jag vet. Vad händer nu?
P: Förmodligen läggs ärendet ner.

Och det gjorde gjorde det. "Brist på bevis samt att den anklagade nekar till brott".

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja där ser man.
Mitt foto var tydligare än passfotot. Inte lönt att protestera och tur i oturen att de inte hade en kamera en mil tidigare när Volvo V70 förararen gasade lite extra och jag behövde gå upp i 160 för att komma om.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nä, man kan omkomma i betydligt lägre farter! ;)
Inte en chans.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Håller med Mistafrizz till 100%
Kan bara instämma - aldrig i livet. Gällde det nåt annat, riktigt brott, skulle jag faktiskt överväga det, men aldrig när det gäller en så naturlig sak som fortkörning. Jag ser det inte som ett brott.

Vorsprung durch freude am fahren
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
No way.

Vi har fått två kameror i närheten som jag passerar varje dag. Det är 70-väg och det var en dödsolycka där innan kamerorna kom upp. Men att ange någon det skulle jag aldrig göra. Jag har hört att polisen kollar foto på andra i hushållet som har körkort så säker kan man aldrig vara även om man kör fruns bil.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har kört på soptunnor på Volvo PV i 30 km/h och dom flyger långt. Sen dess har jag börjat hålla 30-gränsen.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Aldrig.

Nu verkar det kanske som jag snöat in på Collin, men han skrev en tänkvärd sak. Att jaga fortkörare är ungefär lika effektivt som om man tappar nycklarna där det är mörkt men börjar leta där det är ljust.
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Självklart inget angiveri!!! Finns inte som ett alternativ i min tankevärld överhuvudtaget..
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Av de 62% som anger sina vänner, är majoriteten med största sannolikhet ovetande om regelverket om vad som gäller + att de är oroliga att åka på det själva pga ett bryskt formulerat brev med en saftig bötessumma till råga på allt.

Mvh Patrik

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Man skall aldrig erkänna något, man får inte mer böter för att det går till rättegång snarare så blir man frikänd
Att ange en kompis finns inte på kartan för då är man ju inte en kompis

Ha deT
Is
468
Ismo
735iA -87
Finns ingen angiveri lag i sverige, men folk är så fega fi**or att dom gör det ändå.

Anledning till varför jag aldrig fått böter är att jag nekar varenda gång, min bil finns på 4 bilder som är tagna inom 15min, jag syns inte och jag nekar.

Snutarna gör ju inget när jag drabbas av grövre brott, jag hjälpte dom men inget... så varför ska jag hjälpa dem nu?

Fuck them.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
intressant. vet nog inte hur jag skulle gjort själv i en sådan situation.
förmodligen skulle jag nekat även om jag inte visste om denna lag.
har nämligen nekat andra saker för polis och kommit undan trafikbrott.

men detta betyder alltså att man kan filma själv på allmänna vägar när man kör för fort. så länge man inte syns själv som förare kan man alltså inte fällas, om polarn som filmar inte glappar vill säga?

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.