|
|
|
|---|---|
|
En fråga. Vilka skyldigheter har man om man byter in en krockad bil hos en bilhandlare. Det ska tilläggas att bilen är lagad "svart" på en auktoriserad verkstad (av tidigare ägare), och inte är helt OK i karosskarvar runt en framskärm och runt ett lyse. Bilen är efter detta genomgången av mig genom M-test och aukt. verkstad. Bilen är iaf rak i balkar och enligt dom trafiksäker. Har jag något ansvar efter inbyteskontroll och genomförd affär?? | |
|
I Sverige har du ingen skyldighet att uppge om en bil tidigare varit krockad. Du har faktiskt inga skyldigheter alls såvida inte bilens skick vida understiger vad man kan förvänta sig av en bil i den åldern. Om du däremot får en direkt fråga så får du inte ljuga. ------- //Lövet |
|
| Det roliga är ju att jag inte helt 100 vet hur bilen är, men förutom lite lattjo skarvar så ska den ju inte va så illa. Om dom inte ser detta på Inbyteskontrollen så har jag väl ryggen fri, jag har ju nämligen inte smällt bilen. Undersökningsplikten ligger ju hos köparen om inte uppenbara dolda fel förekommer antar jag. | |
|
Du är bara skyldig att uppge kända fel. Är bilen reparerad så är det inget nuvarande fel på bilen. Min på fråga skall man INTE ljuga, för köparen har undersökninngsplikt vilket man inte onödigtvis får förhindra. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Skulle bilhandlaren nämna att bilen är krockad när du köper den? Nej det skulle dom inte göra. Farsan köpte en Volvo hos "Hans Perssons" (Volvo handlare) och farsan fråga om det finns några skador, typ krockad då vissa små saker inte ser ut att passa till 100%, NEJ, inga kända fel. Två år senare när han skulle in på deras verkstad så kommer det fram att den varit krockad och DOM lagat den, visst inget stort krock men ändå. princip halva framvagnen var bytt, bilen var en 1988:an 740GLE men mycket av framvagnen var från 960.. lite svårt att kränga på 740 hjullager på en 960 och inte många 740 fälgar passa heller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.