AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.069

skall bilen dö? spjällägesgivare

BMW 525i -91

Min fråga här är om bilen skall dö om man kopplar bort spjällägesgivaren när den är i gång då?
Om det inte skall göra det, så kan man då bestämma att den är kass o kanske kan vara felet med min tomgång?

Tacksam för snabba svar så jag kan fortsätta felsökningen.
MVH Andy
Jag hade problem med min tomgång på min 518i-92 och trodde det kunde vara spjällkontakten men det visade sig vara luftmängdsmätaren
prova att ta bort minus kabeln på batteriet i ca 40min? så noll ställs bilen, bilen får lära om sig kan fungera
kolla ev luftläckage, smörj kontakter, gör rent tomgångsmotorn.
det är bättre att göra dem enklare och billigare varianterna först för den komponenten du suftar på kostar den del

Ok har gjort all servic på bilen¨och kollar läckor o bytat slanagar för ca en vecka sen det hjälpte inte ett dugg för tomgången.
Har märkt nu att bilen har druckigt en liter olja redan o att det var en del olja i insuget bakom spjället men dock inget i luft bäljen.
Hittar inga slangar som är massa slagg i och alla går att blåsa igenom.
Kan det vara ventil tätnigar?
Har en del missar på den vid tomgång.
och antar detta e felet till min höga hc.
En sa att det kunde vara bensin pumpen men skulle då verkligen hc:n vara hög på den, menar mindre bränsle så kan ju leda till dålig gång men skulle det resultera i hög hc?
Tack för alla svar har kollat runder på alla forum jag kunnat nu i en vecka och hittar aldrig om något hjälpt.
Igår fick jag problem med tomgången igen men mer allvarligt, jag startade bilen och bilen dog nästan sedan gasade jag till ordetligt då den baktände till på köpet.
Efter jag gasade o varvade ca 3000-5000 gick han som han skulle men tomgången la sig på 1200-1400rpm, helt konstigt.
jag kolla för luftläckage men hittade inget. jag kollade inte med startgas du kanske kan prova det.
Men jag plockade bort minuspolen på batteriet för att nollställa styrenheten o nu fungerar han som vanligt, märkligt
prova du också att ta bort minuspolen 1 tim? sedan kör 17-20km, för då han boxen lärt om sig.

dålig tänding kan ge hög hc
katalysator el lambda?

Jag har kollat med startgas och ingen ändring där.
Har nollat den flertalet gånger efter ´jag gjort något på den.
Kollade i dag med en nu lmm men ingen skildnad där heller.
Jag skall kolla med en insugs rengörning i morgon o se om det hjälper något. en del olja i insuget bakom spjället så det kanske kan vara resultatet av stopp i vevhus vent som sedan lossnat vid varm garaget. skall se om jag kan få spelat in motorn när den går som den gör. kan ju hjälpa lite om ni kan höra hur den går och låter.
Tror inte på katten eller lambdan just nu eftersom den misständer.
Får se hc:n när bilen går bra igen på tomgången.
MVH andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.