|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en fundering... Åker en 120d M-sport -08 där jag behöver skifta alla däck då de är slut. Fram skall ju enligt BMW sitta 215/40-18 och bak 245/35-18. Tycker dock att detta blir väldans dyrt och undrar om ni vet ifall man kan köra andra dimensioner? Fälgen fram är 7,5" och bak 8". Kan man exempelvis köra 225/40-18 runt om?? Det skulle ju sänka priset på däcken med 25-30%... Eller har ni tips på andra dimensioner man kan tänka sig? Vi har bilen som andrabil och den går varken höga Autobahntripper eller bankörning. Mer typ till affären och hem igen ;-) | |
|
Testa att söka lite då det har diskuterats ganska mkt om just detta! Bak går det fint att köra 225, har själv funderat på att gå ned till detta för att få lägre förbrukning samt mindre vägljud. |
|
| Är det någon som testat att gå ned i dimension och sett vad det gör på förbrukningen mot de 245:or som sitter där original!? | |
|
Jag har monterat 225/40-18 runt om med vinterdäck på orginalfälgarna, det ser bra ut och förbrukningen ligger runt 0,5 enligt mätaren. Se bilder här: Länk Mvh Johan |
|
|
Johan, vilken fälgbredd har du bak? Det ser ju helt ok ut fram, men bak är ju fälgen bredare. Har du 8" eller 8,5"?? Blir konfunderad - BMW säger att bilen absolut skall ha olika bredd på däcken fram samt bak, men jag har också info om att 225 går fint runt om (som ovan alltså). |
|
| Intressant diskussion. Mina bakdäck är i stort sett slut så jag behöver byta i början av säsongen. Någon som har valt att strunta i RFT när ni ändå har bytt? | |
|
Gorban, jag kommer inte att köra RFT. Har aldrig fått punktering och ser ingen fördel i RFT någonstans: tyngre, bullrar mera, stötigare och dyrare... Kör 18" RFT på min 330dT men det är en tjänstebil :-) Vet ej varför BMW envisas med RFT. De flesta jag känner har gått över till icke run-flat och är helnöjda. När det gäller nya F10 har BMW i England valt vanliga däck som standard på bilen. Det talar sitt tydliga språk... |
|
|
Jag har följande: M Dubbeleker 208 (Vinterfälgarna) 7.5x18 fram ET 49 8.5x18 bak ET 52 Hankook W300 225/40-18 Det man hade kunnat göra är att köra 235 bak för att det ska ytterst lite bättre ut men för smidighetensskull så köpte jag samma runt om. Jag blev nöjd! Mvh Johan |
|
| JWO: Känns bilen annorlunda i väghållningen efter bytet? | |
|
Tyvärr så hann jag aldrig köra med orginal däcken då bmw bytte mina däck direkt på plats så jag har bara erfarenhet av vinterdäck på en 1-serie i nuläget. Men bilen ligger bra på vägen, har kört några långresor nu och den är bara så bra! Letar nu efter BBS fälgar i 18" för att ha på sommaren men det är lättare sagt än gjort! Mvh Johan |
|
Martin E |
Men frågan är varför BMW väljer std 215/40-18 fram och 245/35-18 bak. En bakhjulsdriven bil vill väl ha bredare däck bak . |
| Ja fast alla BMW har ju inte bredare däck bak ens med M-paket. E60 har väl samma dimension på 18" med M-paket. | |
Martin E |
Enl Länk Har BMW M5 sedan Däckdimensioner fram 255/40 ZR 19 och bak 285/35 ZR 19 |
| Ja fast M5 är ju en helt annan sak än en femma med M-paket så då kan jag förstå om man väljer olika dimension. | |
|
Johan, vad tycker du om hankok däcket? Hur är ljudet i bilen? |
|
|
Kom på en sak till! Villket hastighetsindex kör du med? Räcker det med V? eller måste man ha högre? |
|
|
Gorban: kanske du redan visste, men det är inte bra att köra med icke-rft bak och rft fram. Bilen upplevs då som sladdrig/ostabil i baken av de flesta. Byt alla fyra samtidigt! När man väl har olika däckbreddar fram/bak, så ska det var ordentlig skillnad så att bakdäcken inte slits ut allt för mycket fortare än fram. Sen är det mer understyrd med bredare däck bak, men det är nog lika bra då bakdäcken oftast slits fortare ändå. Själv anser jag att ettan* trivs bäst med en "fyrkantig" uppsättning, dvs samma dimensioner runtom, då beter bilen sig mer neutral och man får bättre förutsättningar för att slita ut däcken jämt. Vid däckskifte gäller då: bästa däcken bak! * även 135i där en del kör banracing med 255 däck runtom... |
|
|
Jo att man inte ska blanda rft och icke rft vet jag. Får ta mig en ordentlig funderare på om jag inte ska lägga på 225/40 18 non-rft runt om. Jag hade en 116i tidigare där jag bytte bort mina rft mot Nokian Hakka V och det blev väldigt tyst och mindre stötar och spårighet. En helt annan bil. Om man har samma dimension runt om kan man då verkligen skifta så att man har bästa däcken bak även om fälgarna är olika? |
|
|
Det ser lite konstigt ut skulle man titta noga, ser lite tunt ut bak, men en halv tums skillnad är inte farligt, 225 funkar fint. Kanske nån med samma fälgar som vill ha dem som vinterfälg, så kan ni byta 2st så att både får samma bredd på alla fälgar? På tal om skillnader i bredd: på sommardäcken gick jag upp från 7 till 8,5 tum fram... 7,5 till 8,5 bak. Och ändå 20kg lättare sammanlagt... det gör skillnad det med :-) |
|
Martin E |
OneHp Vad har du för fälgar ? |
| OZ Alleggerrita 8,5x17" | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.