AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.409

Expertutlåtande av Er som äger/ägt en 545i (N62)

Som rubriken redan skvallrar om så är jag ev på väg att byta ut en av mina bilar till en 545i Touring.
Behöver lite "Know How" utav Er som äger/ägt en liknande tingest.
Är intresserad av ev brister och övriga kostnader som ex servicar (standard) samt försäkringar ( vet att det är svårt,men som en fingervisning bara ).
Lite input om bränsleförbrukning and so on..
Känns bättre med lite sakkunning info när jag står där förförd av utseendet ;)
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Ja du en motor som på pappret är bra men har många brister, bla vevhusventilation (finns ett uppdateringskit vilket innefattar ventilkåpor mm (dyrt). Misständningar i mängder med olika fel bla tändspolar, nedslitna mellanarmar (vilket är ruggigt dyrt att laga 1500kr st a 16st plus arbete går inte byta den slitna då dessa ska ha samma klassning), Läckande ventilkåpspackningar läckande tändstiftsrör( finns också en uppdaterad variant). sök på misfire n62 och du har läsning länge. men när dom funkar ät dom kanon.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag läste på en hel del innan jag skaffade N62 och hittade inte mycket på webben. De mekar jag snackat med har inte heller pratat om direkta typfel. Jag har själv kört 6000 välvarvade långmil utan problem.
Tack Lus för Dina synpunkter :)
Tack även till Dej Erik Thörn.

Trots att jag också letat efter saker via nätet så uppkommer inget annat än det rör som kan läcka kylvätska och som kräver en del jobb att åtgärda.

Beträffande oljepumps-bultarna så skall dessa vara uppgraderade samt åtgärdade av BMW from -99 ?

Förövrigt så hittar jag inget mer heller förutom AP's test av bilen och som jag förstår det en helt underbar bil att köra :)

För mej spelar inte bränsleförbrukningen någon större roll då jag kommer köra högst 1000 mil/år med denna bil,men bilen ifråga är en import och det blir väl lite mer kostnad då när det gäller försäkringen eller ?

Nu fanns det en spekulant före mej på detta objekt (M-Bilar Västerås) så vi får se om jag får chansen eller ej ?

Att jag lockats av denna bil är väl det låga miltalet samt skicket (som utlovas vara perfekt ? ).
Samtidigt har jag påpekat brister med BMW i andra trådar här på AP,så nu tänkte jag satsa än mer på benämningen "Premium" för att se om kvaliteten håller vad den utlovas vara ;)
Tyvärr så såldes bilen till en annan spekulant idag :(
Bara önska vederbörande lycka till med bilen.

Sökandet fortsätter dock..
Min far köpte en -04 för drygt två år sedan. Förutom något enstaka skitfel (som ej varit modellrelaterat) är det två saker som gått snett under 6500 mil. Bilen hade rullat 4000 mil när den köptes som premium selection hos BMW-handlare i södra tyskland.

1. Läckande oljetråg till automaten. Enligt Wölkes i Gbg är det ett vanligt fel och trågets utformning har uppdaterats flera gånger. Felet föranledde en reparation som kostade ca 7 000 kr.

2. Konstruktionsfelet som rör kylvattenröret i motorn orsakade en reparation som gick loss på 60 000 kr.

Maskinskadeförsäkringen tog kostnaden i båda fallen. Min uppfattning är att man bör höra sig för ordentligt innan man köper en bil med N62. Antingen köper man en bil som har en bra bit kvar till 10 000 mil så att maskinskadeförsäkringen fortfarande gäller eller också ser man till att köpa en där kylvattenröret är bytt. Detta är min personliga åsikt och inget som alla måste hålla med om.

Snittförbrukning (enligt färddator) med 65-årig man bakom ratten: 1.02 l/mil.

Lycka till!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ajustja, kylvattenröret i V'et! Det framkom efter jag köpt min. :)
Får hoppas man klarar sig, alt åtgärda själv innan.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Finns ett billigare sätt ifrån USA att fixa kylröret i V:et:

Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ca. 800 USD för materialet, komplett. Frakt tillkommer:

Länk

Arbetskostnad antagligen ca. 4-7000 SEK hos erfaren BMW-verkstad?

Mvh
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hur svårt är det att fixa detta vattenrör?
Bara för att BMW tar fantasipriser per timme (1100-1500sek/h) är det en skitenkel reparation, man småskrattar lite för domeddagsskriverierna kring detta HEMSKA fel faktiskt :) Titta bara på videon, en amerikan klarar av det :D

Fö. N62 är en motor med väldigt få typfel. Det enda seriösa problem får klassas som lyftarna till valvetronic och materialfel som strulat mellan tidiga2004 upp till 2004/06

Jag har kört 5000mil med min och den går som en (digital)klocka, mekaniskt tyst, silkeslent och kraftfullt. iofs tillverkad efter problemtiden.

Det som nämns om vevhusvent, när blev det ett stort problem på denna motor vid introduktion på e60!? Okänt för mig.

Men för den orolige, nya lock och membran som kan spricka, och resulterar i orolig tomgång, går på ett par hundringar till bägge topparna.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Problemet med originalröret är väl att mycket av fronten + kamkedjorna måste ner för att komma åt att byta, tidsödande och komplicerat. Jag ryser vid tanken på att få alla kedjor på exakt rätt plats efteråt... ;)

Med specialröret så behövs ju bara insuget lyftas bort, piece of kaka!
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Här kommer bonnmekstipset, ett buntband där du drar ihop kamdrev och kedja. Jag lövar, därefter kommer inte kedjan röra sig en endaste kugg!
Har lekt med motorer ganska länge och aldrig misslyckats med detta.
Därefter kan man släppa loss kamdrevet från kamaxeln, (om man skall lyfta toppen) eftersom dessa allt som oftast har styrklack som anger position mellan drev och axel. gör gärna ett streck med tuschpenna också för den lugna och varma känslan i kroppen vid återmontering.

Jag har gjort mina lovliga timmar i garaget och kan bara göra min personliga bedömning.
Jänkarnas variant är skitenkel,
BMW´s är enkel med tar mer tid, inget svårt bara tidsödande.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Fö. jag bytte vattenpump på min bara för säkerhets skull, Orolig från N52 fiaskot.
Helt onödigt skulle det visa sig då orginalpumpen som såg ut som ny.

Detta skulle också kräva fullständig demontering av halva bilen enligt utsago,
Icke, gjordes även detta på en söndageftermiddag i lugn och avslappnad ro
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tack för tipset med buntband! "Lugna och varma känslor" får jag av spritpennornas ångor... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.