|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Tänkte ta ner tråget och kontrollera oljepumpsbultarna på min E34 540 '93a nu till våren. Samtidigt tänkte jag göra rent det värsta slagget från det nertagna tråget, och därmed hälla i ny olja + i med nytt originalfilter. Jag har sedan tidigare oljebyten på både min och familjens bil över exakt 3,45l Shell Helix 5w40 helsyntetolja i en dunk, och i min motor går det i 7,5 liter. Det som skulle passa bäst i ekonomisk synvinkel är att köpa en till dunk med 4l av likadan olja och hälla i allting, dock har jag ju då endast hällt i 7,45l olja. Spelar denna halvdeciliter olja någon större roll egentligen? I mitt tycke är det smått onödigt att köpa en 4liters dunk till bara för att hälla i några droppar. (Kan egentligen köpa en enlitersdunk av samma olja för att hälla i och ha i bilen "in case of", men är nu endast ovannämnd fråga jag gärna vill ha svar på.) | |
|
Det brukar skilja en liter mellan max- och min-markeringarna på oljestickan så en halv deciliter är ingenting i sammanhanget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.