|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Så, så. 11000-mils service innefattar ju lite mera än filter och olja. Inte behöver bilen vara gammal för att man skulle byta olja och filter själv eller? FP |
|
|
men jag kan hålla med om att mekonomen har dyra delar 129 kr tog bmw i solna mekonomen tog 128kr. Men det finns också en fördel med mekonomen, tex öppet till 22 i akalla, beställa delar på freedagen hämta på lördagen. Det är också service man måste väga in. Men generellt så måste de sänka priset på sina delar för att ligga bättre till än konkurrenterna. |
|
|
delorian: Varför ska priserna sänkas? Det är samma sk. org-delar, snabbare logistik. Samma delar från samma tillverkare men med längre garantiutrymme! Vad är det då som skulle va skälet till lägre pris? Det är ju ett faktum att man betalar inte endast för varan(tyvärr)utan även för tillgängligheten eller servicen. M.v.h Anders |
|
|
Du minns inte mekonomens reklam "bildelar utan mellanhänder"? De får välja själv om de vill sänka priserna, de kanske säljer bra ändå. men vill man att folk ska gå dit så måste de ligga billigare än tillverkaren men å andra sidan så riktar det sig inte till privatkunderna på samma sätt som de gör till företagskunderna. Samma å samma, det är samma eller likvärdiga delar. Vad får du för service i mekonomens butik som du inte får hos Meca, Autoexperten, tex? |
|
|
vill man att folk ska gå dit så måste de ligga billigare än tillverkaren ! Ja så skrev du!!!! Gott!!! Lite svårt att en återförsäljare ska vara billigare än tillverkaren??????? Bra affärside!!!!! M.v.h Anders |
|
|
Förstår inte riktigt diskussionen. En idiot till bilmekaniker är en idiot även om det står BMW på tröjan, liksom en duktig är en duktig, oavsett vad som står på tröjan. Det är helt omöjligt att dra verkstäder över en kam bara för att det är samma skylt på utsidan; allt beror på vilka som arbetar där som vilket faktiskt påpekas i ett tidigare inlägg. För mig är två olika BMW-verkstäder på klagom avstånd. Efter att ha samtalat med verkmästarna på båda befanns det vara helt uteslutet att lämna in bilen på den ena av dem. Jag vet mer om E39:an (vad gällde mitt problem, Webasto-styrningen), efter två månaders innehav, än den verkmästaren gjorde. Godnatt. Jag råkar ha ett annat jobb på dagarna än att skruva BMW, men det hade inte han. Det SKA vara så att de är experter, det är därför det kostar 1000+ kr i timmen. Jag kommer aldrig lämna bilen där, sedan får det stå BMW hur mycket som helst på väggen.... Man måste tyvärr kolla runt lite och se vilka som begriper något och vilka som har rätt utrustning (oftast datastöd). Om någon köper mina yrkesmässiga tjänster betalar de för att jag skall vara duktigare än vad de är själva, annars är det ingen mening. Vad gäller delar så förstår jag att många väljer originaldelar (det står BMW på lådan). Vet man inte vad det skall vara för grejor eller har kunskap att bedöma produkten kan det kännas olustigt att chansa. Kan ju bli ganska fel. För egen del tänker jag som så att om ex.vis Hella/Behr tillverkat en kondensor så kan jag lika gärna köpa den i en gul kartong för halva priset som i en grå som det står BMW på, eller ett filter från Bosch eller Mann osv. Köper man däremot "noname" tar man en risk, som var och en själv får bedöma om man vill ta eller ej. Där finns dock inga rätt eller fel, utan var och en får, återigen,göra en egen bedömning. |
|
|
Anders...... Jag kankse var lite otydlig...ok jag tar det igen.. Med tillverkaren syftade jag på bmw, ford, volvo dvs bilen de säljer också reservdelar heter oftast "original". Men du kanske tycker att de är ok att att det är samma pris eller dyrare på mekonomen än att handla på bmw eller volvo och att det är en bara affärside? Men det är ju jättebra eller hur man ska konkurera med tillverkaren av bilen så man håller högre priser i tron att man vinner kunder i längden. Men tjena. otroligt korkat...... |
|
|
Japp! jag tycker att det är okej med samma pris eller(helst inte)högre om servicen och tillgängligheten är högre. Men jag tycker inte att du eller nån annan här på Autopower är korkad bara för att vi inte har samma åsikt!!!!! M.v.h Anders |
|
| Vad är det för service du får på mekonomen som inte du inte får på meca , autoexperten, okq8, bmw? | |
| Hur som helst det är upp till var och en att sätta ett värde på det man gör. | |
|
Mekonomen har konstiga priser. Ex.olja helix5w-40 syntet 625kr 4L Köpte samma på ica för 299kr(extra pris) annars 450kr . Frågade om detta på mekonomen ,köp oljan på ica då svarade han. |
|
|
delorian:du får absolut ingen bättre service på Mekonomen än på Autoexperten eller Meca! Jag menar bara att dom tre är mer tillgängliga än org. Skälet till att jag snackar just Mekonomen är att tråden handlar om dom.vs.BMW. protos: Klart du ska köpa oljan där det är billgast! bara man håller sig till dom kända märkena. M.v.h Anders |
|
|
Protos, jag är inte förvånad, man informerar dem att det ligger mycket högre än konkurenter så får man god yxskaft till svar. Detta kommer bara att slå tillbaka, nu när man kan beställa mycket inom eu på 2 dagar. Avssende kvaliten på mekonomen verkstad så tvivlar jag inte ett dugg, det det är inget, fel men det beror på vart man går. Jag personligen skulle inte tveka att lämna in bilen på mekonomenverkstad, men jag handlar ogärna i en deras butiker eller ens mindre besöker deras hemsida, jag förde en dialog en gång om detta på en fest med en anställd på huvudkontoret. |
|
|
Just olja och en del andra produkter är lite svårt att jämföra priset på. Först och främst är det en produkt som har abnormt höga förtjänstmarginaler hos de flesta återförsäljare. Kostpriset på en god syntetolja ligger kanske på 20-30:- litern i bulkpack 20-60-180l/fat. Förpackad i 1 eller 4-lit plastflaskor stiger det genast med kanske 100-200% eller mera. Återförsäljare i "branschen" typ Meca, Mekonomen eller bilverkstäder i allmänhet ser så klart till att hålla uppe priset medan ICA som i realiteten omsätter mångdubbelt mera än alla verkstäder tillsammans, kan sälja oljan till rent kostpris om de vill. De tjänar ändå på att kunderna oftast handlar annat i butiken samtidigt som ofta har 30-60% marginal... Om det är identiska produkter (vilket inte alltid är fallet) så är det bara att handla på hos ICA, billigare blir det inte hos någon annan.. FP |
|
|
ja de är frågan... För man har ju antalet gånger blivit besviken på BMW verkstäder... Deras kunnande de vette fan ibland... |
|
|
Jag har anlitat BMW's serviceverkstäder varje gång jag servat bilen (Solna och Vällingby), och har varit mycket nöjd varje gång! Nu är det dags för Inspektion II på min 328i Touring 2000. Jag ringde Borgs Bil v-by, och de skulle ha 6.400:- för den, och sen kontaktade jag Mekonomen (som ligger på samma gata), och fick ett kostnadsförslag på 6.700:-. Mycket märkligt tycker jag, trodde de skulle vara någon tusenlapp billigare! Men vad är det som görs på Inspektion II på en 328i från 2000? Enligt KF'et från Mekonomen är det byte av Olja, Oljefilter, Tändstift, Kupéfilter och bromsvätska (vilken jag nyligen bytt)? Är det allt? Någon som har mer information om vad som ingår på Inspektion II på en BMW-verkstad för en 328? |
|
| Vad säger de när du hänvisar till att bmw är billigare? | |
| Har mejlat Mekonomen, men fick inget svar. De har väl inte så mycket att tillägga kanske? | |
|
Ringde och kollade med BMW angående servicen och nu skulle den kosta 4300!!!! Va fan är dom dumma i huvudet? 4300 för oljebyte och 2 stycken filter. Tänkte serva bilen hos dom iallafall, visst 1000 spänn dyrare men det kändes bättre att göra den hos BMW, men nu blir det Mekonomen. |
|
|
Mekonomen svarade tillslut, de trodde att skillnaden var att BMW (Borgs Bil) inte inkluderade bromsvätskebyte i sitt pris på 6.400:-, och det kan nog stämma. För enligt min servicebok ligger bromsvätskebytet som en separat service som ska göras med 2 års intervall (vilket jag personligen tycker är väldigt tätt). Men då blir Mekonomen billigare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.