|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ska snart göra 11000 mila service på min bil. Var på BMW och frågade vad det skulle kosta och fick veta att det skulle gå på 3200 (oljebyte, byte av oljefilter och kupefilter). Ringde sen till Mekonomen och dom skulle ha 2100 för samma service. Dom påstår även att dom släcker servicelampan. Är det någon här som har erfarenhet av Mekonomen? Vad tycker ni, var ska man serva bilen? | |
| Jag tycker att en bra servicetekniker är att föredra. Firman är helt ointressant. | |
|
jag har servat många bmw hos autodoktorn mekonomen segeltorp,och kan säga att de är mycket duktiga och bra att ha att göra med!! |
|
| Enda skillnaden mellan Mekonomen och BMW för mig är att det var billigare och jag fick gratis lånebil på Mekonomen. Men visst BMW har säkert sina fördelar. | |
| Personligen skulle jag aldrig lämna in för service någon annanstans än hos en BMW-auktoriserad verkstad oavsett pris. Alltid originaldelar, rätt utrustning och kunnande om modellerna är tunga argument för min del. Jag är rätt så noga med bilen...... | |
|
Mekonomen har välutbildad personal och senaste utrustningen,flera verkstäder har fd bmw mecar anställda (bla segeltorp) |
|
|
Annars så är i stockholms området per larsson motorteknik i huddinge känd för mycket hög kompetens! |
|
|
Hur hög kompetens behöver man för att byta olja, filter och coupefilter?! Det fixar tom en prao elev på vilken bilverkstad som helst. Om det rör sig om avancerad felsökning eller där specialverktyg behövs, vänder man sig till en verkstad med rätt kompetens, mao auktoriserade märkesverkstäder. //Marin |
|
|
Min E46:a skall snart in på inspektion II, jag har hela tiden tänkt göra den hos BMW 'bara för att'.. Men någon här kanske har andra erfaranheter? 5800 kr skulle de ha för servicen + 600-700 kr för att kolla växellådan lite utförligare. Det är väl värt att betala mer för detta än att lämna in den hos någon annan? |
|
|
Har lite egen erfarenhet av just Mekonomen vs. Bmw gällande service. Min mammas e36 Compact skulle in på oljeservice för ett halvår sedan. Jag har inte kollat in serviceboken närmare på just den bilen, men alla servicar är gjorda hos BMW (Borgs Bil, Vällingby). Det mekonomen reagerade på när bilen var inne var att det inte var ikryssat "Bromsvätska" i serviceboken någonstans - BMW hade alltså inte "officiellt" bytt bromsvätska på bilen. Nu antar jag att BMW ändå bytt bromsvätska någon gång, men kan ändå vara värt att tänka på. Mekonomen bytte bromsvätskan och allt annat enligt Oljeservice, och vad jag minns kostade det även lite mindre. Det ingick även lånebil. Så på en äldre bil där man vill ha stämplar i boken skulle jag välja mekonomen - om det blev billigare vill säga. |
|
|
Det är väl ingen nyhet att de stora märkesverkstäderna fuskar ibland det avslöjade för övrigt Ashberg rejält för ett par år sen.För övrigt kan jag tillägga att både autodoktorn och per larsson inte bara byter oljor ,tvärt om här är det verkstäder med mycket lång erfarenhet av stora motorjobb mm.Och framför allt inte så stor omsättning på personal.Per larsson har många kunder med rena race bilar bla! |
|
|
Nu skrivs det om service här men var tvungen att lägga mig i. Skulle lämna in bilen (528i Touring -99) för hjullagerbyte höger bak. Så, Mekonomen Orminge Stockholm vs Bilcentralen Nacka Stockholm: Mekonomen: 2800 kr Bilcentralen: 2400 kr Vad väljer man? |
|
|
Det blir nog Mekonmen för mig. Jag menar 1100 kronor i skillnad är inte så lite, dom använder delar som är likvärdiga originalet och det verkar som om det inte är någon skillnad på kompetensen. Läste på deras hemsida att om man har nybilsgaranti kvar på bilen och servar bilen hos dom så fortsätter den att gälla. Fattar inte varför det är så mycket dyrare hos BMW bara |
|
|
Delar "likvärdiga originalet" ? Betyder det kopior alltså ? Jag har bra erfarenhet av delar som jag köpt till min gammla audi vinterbil på mekonomen, det rör sig bla annat om koll med spänningsregulator till generatorn och liknande. Däremot är jag missöjd med framskärmen som jag köpte till min BMW E34, kvalite, passform och tjockleken på plåten var mycket sämre än orginalskärmen...kan nämna att priset var ca 1000 kr mot BMWs 3000 kr för en ny E34 framskärm men när det gäller BMW och delar så håller jag mig nog till BMW orginal i fortsättningen dvs delar köpta på BMW. Så här i efterhand ångrar jag lite att jag inte köpte orginalskärmen för det ser inte 100% ut i skarvar och tillpassning om man detaljgranskar den utbyta skärmen på nära håll. BMW 4 Life |
|
| Lämnade min till mekonomen för byte av ventilkåpspackningar. fick lämma in den TRE gånger för att dom inte klarade av att få det tätt, extremt krävande så jag låter dom skruva i andras bilar efter det. | |
|
mekonomen är ju dyrare än bmw själva på reservdelar, mailade vd:n angående detta och gav några exempel. Han förklarade det hela med att dom inte "hunnit" sänka priserna. GEN: man måste ju applicera tätningslim på rätt ställen, dom orkar säkert inte läsa om just den detaljen om dom ens har dokumentationen. |
|
|
Iggy16:Klart dom släcker servicelampan, det gör alla seriösa verkstäder oavsett om det är BMW eller Mekonomen. Mekonomen bilverkstad(MBV) använder AutoCom-diagnos i huvudsak men många har BOSCH KTS som komplement, vilket gör att dom kan utföra i stort sett allt som BMW kan UTOM att ladda bilarna med BMW:s mjukvaror som BMW äger upphovsrätten till. Lööv: Mekonomen(även MECA och Autoexperten)säljer orginaldelar när det gäller chassi typ fram och bakvagnsdetaljer, ta till ex. en länkarm till en e39 eller e34, besök butiken och be dom visa dig en sådan så kan du själv se att att det finns ett litet bortslippad parti på detaljen där org.nummret tidigare varit ingjutet(Går aven att se på VW/Audi-artiklar) M.a.o Helt orginal men Mekonomen lämmnar 3-års garanti! BMW lämmnar väl bara 2år om jag inte har missförstått. CTech:Alltså inga kopior. GEN:Förstår dig, skulle aldrig lämmna in bilen där igen! Kamel2:Mekonomen kan ju i en del fall vara dyrare om T.ex Bmw som vi pratar om i det här fallet har sänkt sina priser! Jag undrar hur många mail VD:n på Mekonomen har fått där man skriver att det är på tok för billigt kontra autoriserade återförsäljare för det händer det med, Mekonomens äffärsidé är ju att alltid vara mellan 8-10% billigare än autoriserade återförsäljare. Är dom billigre är det ingen som reagerar eller??? M.v.h Anders |
|
|
Begreppet "originaldelar" är väl förhoppningsvis ett utslätat begrepp idag. Det är bra att de flesta kommit till insikt att Volvo, VW, BMW osv aldrig tillverkat några tändstift, filter eller termostater osv, lika lite som elektroniska delar eller stötdämpare osv. Det kan säkert vara så att en plåtskärm eller ett topplock kommer från biltillverkarens egen tillverkningslina men mycket av bilarnas komponenter kommer från underleverantörer oavsett om man handlar dessa hos märkeshandlaren eller hos Mekonomen, MECA eller AD-center osv. Precis som nämnts är ofta originalbeteckningarna bortslipade när man handlar hos t.ex Mekonomen, och att Volvo har tändstift med sin egen logga samtidigt som man har originalbenämningen från Bosch på andra sidan av stiftet lurar förhoppningsvis ingen. Köp där det är bra garantier och priser, tänk på att alla konsumenter enligt lag idag har tre års reklamationsrätt på delarna, oavsett begreppet "garantitid". FP |
|
|
Tror ni på fullaste alvar att bmw har egan barnfabriker där de har folk som sitter och viker oljfilter? Vad är problemet? måste ni ha filter från bmw köp det då där och lägg det i bilen och åk och byt nån annanstans. Att byta olja på en bmw är inte racketforskning, byta kupefilter är som att byta filter i köksfläkten. |
|
|
Just filter är kanske inget bra exempel eftersom det var tom lite billigare hos BMW än på biltema sist jag köpte till min E34... men jag förstår vad du menar. :-) Däremot när det gäller plåtdelar och sånt som är specifikt för BMW är det mycket stor skillnad på i kvalite om man ska jämföra en orginal BMW skärm mot en BMW skärm köpt nån annanstans. BMW 4 Life |
|
| Vafan 3200 för att byta olja och kupefilter? Material 1200kr? 2000 spänn för att lossa en plugg och några plastkåpor.. tur att man kör gammalt skit som man kan serva själv :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.