AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.427

Är detta ett I-landsproblem?

Halloj,

jag brukar skriva här, och flera här är säkert trötta på att läsa om att jag gillar mina (gamla) BMW. ;) Jag har två, en e38 740 och en e39 540 Touring, båda svarta. Båda grymma.

Jag skaffade min svarta 740 -04, när jag insåg att Mercans cab inte skulle funka på vintern. Och sen dess är jag hooked på BMW, otroligt mysig bil.

Touringen köptes för att Tiger, älskad familjemedlem skulle kunna åka med. Tiger är hund, en Hovawart. Ser ut som en Golden Retriever, fast betydligt större. Större än dom flesta schäfrar och andra vanliga raser.

Touringen börjar kännas trång för honom. Han har inte en chans att stå upp, och även om han inte lider av att ligga ner så känns det inte som helt fel med en större bil.

Så jag köpte en Chrysler 300C Touring.

Problemet med den är att den är ingen BMW. Och jag har svårt att skiljas från 540:in. Den är grym. Kolsvart med m5 originalfälgar, faceliftad, självklart med dragkrok ;) och kolsvart extramjuk, utökad skinninredning och allt man kunde få (minus lastsläde, gardiner och sportstolar). Och då menar jag ALLT. Minus för rost i batteribaljan, i övrigt har det inte varit något trassel alls med den.

Jag gillar BMW, och har en grym verkstad nära, Geschwind. Det Ubbe inte kan om BMW är inte värt att veta, och han är 100% pålitlig och en klippa som person. Grym. Såna verkstäder växer inte på trän.

Jag stannar gärna hos BMW, men vad har dom för mig om jag behöver något större? Jag betalar kontant, vill inte köpa en ny bil, även om jag har råd så är jag för snål - jag hatar värdetappet. Max 200 tänkte jag.... Är en X5 det enda som finns som matchar någorlunda? Den har rätt liten skuff..... högre, bredare, men inte lika djup som min 540.

Har börjat kolla på Range Rover eller XC90. Finns det ingen räddning, kommer jag att hamna i Volvo-träsket? :)
Jag har en enklare lösning - köp en pudel istället! Eller två... :=)

Vorsprung durch freude am fahren
Buspelle
Nog borde det väl duga med en X5a. I vart fall på höjden....
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Chrysler Voyager är lösningen men f.. vad tråkigt
Tycker iofs att vår E61 funkar till stor hund läs 70cm i manken han skall ju ändå ligga under färd
Eller varför inte bygga om E39 an och sänka golvet i bak bara att kasta ut reservhjulet

Ha deT

Ps. det är ett I-lands problem för i U-landet har man inte bil eller varför inte en Pickup
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Nu svär jag i kyrkan men har du kollat MB W211 Kombi??
En sådan E500 kanske kan vara något för dig? Eller varför inte slå på stort ordentligft och köpa en E55, försäkringen är inte så farlig...

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Tack för alla era tips.

Haha, pudel... :) Inget fel med pudlar, men Tiger är liksom redan med i familjen. Grym kompis, gladare, snällare och mer tillgiven vovve får man leta efter... Han är som sagt storvuxen, 73 cm manke och e39 touring känns lite trång, även om jag håller med Thom att han ändå ska ligga ner under färd.

MB W211 kombi är fantastiska, snygga, rymliga och jag har tänkt på en sån. Problemet är att då blir jag helt utan BMW, och det vill jag helst inte... Det är synd att 5-serien är så mycket mindre i skuffen än W211.

Detsamma gäller X5:an, litet bagage för att vara en så stor bil. Enoooormt baksäte däremot, det är det största på hela bilen. Och man kan inte justera det, för att ge mer plats åt bagaget. Hur tänkte dom där?

Det är nog X5 E53 som gäller om det ska vara en BMW, eller att ha kvar min fina svarta e39 540 touring. En svart X5 med takräcke och ett fem meter långt svart kanonrör på taket kanske... Synd att inte X5 finns som offroad med vinsch och rejäl skuff, lite mer brutalt stuk. :)
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Skaffa vad du vill Lasse men jämför inte en hoffis med golden jag blir mörkrädd bara vid tanken huga.... En howavart är en hund ingen degis.
ursäkta snedsprånget ;-)
Inte bli mörkrädd nu Korak, jag håller med dig. Haha, men Golden är goa gubbar också. Dom är bara rätt slöa om man jämför med en Hoffe som det är betydligt mer drag i. Lika snäll mot vänner och trygg med småbarn, men skarp mot den som inte uppför sig snällt.

Såhär ser "odjuret", min Hoffe ut. Det är inte han, men han ser likadan ut:
Länk
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Fin hund du har Lasse, men X3 är lite större än X5:orna kanske vore o titta på istället.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skit i bil åk kollektivt istället
Man gör inte av med sin livs kamrat
Tanten kan man låna ut men inte Hunden och bilen :-)

Ha deT

Ps. Härlig hund
Thom: hahahaaa, hundarna är grymma kompisar. Visst är dom lite jobbiga ibland, men man får mycket igen av dom. :)

Tack AMET, visste inte att X3 är större? Trodde den var mindre, men jag ska kolla. Tack för tipset.

Det lutar väl åt att en X5, har en svart 4.4 på lut. Men då ska det vara ett fem meter långt svart "kanonrör" på takräcket. X5 behöver tuffas till lite tycker jag personligen.

Är det någon som haft erfarenhet av både e39 coh e53, och kan säga något om hur "ombonad" e53 känns inuti efter ett tag? Har hört en del säga ett e53 känns "plastig", inte lika trivsam, men vet inte om det stämmer??
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jobbig ja det är sant men vem står och viftar på svansen kl 3 på natten när man varit ute med kompisarna inte f.. är det tanten iaf..

Ha deT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.