|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tack Folke, jag tror dig. Men kan samtidigt konstatera att det tycks råda förvirring ang. oktantalet i E85, eftersom den sidan du hänbvisar till är rätt ensam om att ange 104 oktan RON. Nästan alla förekomster på nätet (googla på e85 octane) anger 104 oktan AKI för e85 och 129 oktan RON för ren etanol. AKI (Anti Knock Index) är 0.95 x RON, så det skulle motsvara 104 / 0.95 = 110 oktan RON (Research Octane Number) för e85. Här stämmer den gamla tesen att det är inte säkert att det är sant bara för att det står i Aftonbladet.. :) Nu gäller det Internet, men samma princip gäller, att det är viktigt att ifrågasätta källor. 92 oktanig (RON) bensin (rätt smutsig) utspädd med 5% etanol blir 95 oktan, "våran" 95:a är alltså billlig skräpbensin utspädd med ännu billigare och sämre etanol. Bra för oljebolagen, men inte för konsumenten och ytterligare en förklaring till varför förbrukningen är såpass mycket lägre på 98 än 95. Ca 10% skillnad hade jag på 98 tankat i tyskland och 95 tankat i sverige. |
|
|
Bäst är att strunta i antaganden och höra med t.ex Petroliuminstitutet. Att det skulle vara 92-bensin som man blandar med etanol tror jag inte ett dugg på. Vill inte i alla fall...man höjer inte gärna 3 "oktangrader" bara med 5% etanol, om vi i andra änden säger att 85% etanol höjer 3-6 "oktangrader". Märkligt det här med att E85 plötsligt skulle vara så högoktanigt, vi har haft det i många år nu och ingen har hävdat mer än 100-105 oktan genom åren. Man bör nog undersöka andra egenskaper hos etanol också i egenskap av motorbränsle. Vi vet att det har 30-35% lägre energiinnehåll än bensin. Även om man skulle försöka utnyttja kompression, förtändning osv till motsvarande över 120 oktan så kanske inte bränslet skulle prestera så bra för det. Åter igen, snälla, läs igenom faktasidor osv hos t.ex SPI m.fl. Kolla även gärna de tidigare olika trådarna om 95 vs. 98 när det gäller förbrukning och "upplevd" känsla av extra effekt osv. FP |
|
|
Hehe, jag ska kolla upp det med SPI. Utbildad personal där borde kunna ge korrekt besked. "Ingen har hävdat?" Det är väl bara att söka själv på nätet Folke, knappast svårt, eller hur? 98% av träffarna anger 104 oktan AKI. punkt. Sen vet jag inte vad det är för faktasidor du säger "snälla läs" om? Jag har läöst på SPI, men inte hitatt ett smack om oktan för E85. Vore det inte enklare om du var tydlig med dina referenser istället? |
|
|
Man får söka lite, allt finns på nätet. Några länkar: Länk Länk Länk Länk Det är bara att googla på. Oktanhalten är och förblir 100-104 RON för E85, och strax under 100 nu på vintern. Allt under idealiska förhållanden utan allt för mycket fukt osv. Dock bör man undvika mera hobbybetonade forum och sidor som garaget, zatzy, racehoj och liknande när man söker rena fakta. Inget fel på dessa forum osv, men det tenderar att skruvas upp till rena skrönor och "jag hörde av tjejens kompis att hennes bror hört..." osv. 150-oktans bränsle nämndes t.ex på något ställe...) FP |
|
|
Tack Folke, bra källor där. Jag tror förvirringen beror på att Wikipedia faktiskt har fel på sina engelska sidor. Jag har rätt hög tilltro till den, men exakt samma tabell som finns på Wikipedia finns på många andra ställen på nätet också, med en (felaktig) angivelse av 101-104 oktan AKI. Jag tror felet har spritt sig från Wikipedia. Det ska vara 101-104 oktan RON, något lägre på vintern eftersom mer bensin blandas i för att hjälpa till med kallstarter. wikipedia.org: Länk Detta får nog anses vara utrett nu. Trevlig kväll. |
|
|
Jag vill hävda att etanolen tyvärr är ganska elak mot motoroljorna och leder till att de bryts ner betydligt snabbare! Via kolvringarna pressas det ner en hel del förbränningsgaser totalt sett under motorns gång. Inga stora mängder per kolvslag, men ändå en hel del i längden... Det finns en mycket god anledning till att man inte har så långa oljebytesintervall på motorer som är godkända för E-85! Tittar man i Preems faktablad, har 95-oktanig bensin minst 95 oktan och "typiskt mätvärde" på ca 95,5 oktan. Där står även att det är 5% etanol i 95-oktaniga bensinen. Räknar man på att det är 95% 95 oktan och 5% 115oktan (ren etanol ligger väl där ungefär), blir det ca 96oktan totalt i den blandningen (om det inte sker någon märklig synergisk effekt i blandningen som höjer oktantalet mer än de inbördes komponenternas innehåll/oktantal). Med andra ord får man ca 1% högre oktantal genom 5% etanolinblandning... tror vi kan slå ihjäl skrönan om 92oktanig bensin som höjs 3%-oktanenheter med 5% etanolinblandning! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen, jag fick följande svar från SPI ang E85: "Hej! E85 skall enligt bolagens produktblad ha ett oktantal över 95 (RON). E85 har dock ett typiskt oktantal på runt 103 (RON). Jag håller med dig om att svenskan är dålig och det är en gammal information. Jag hittade inte var det stod på hemsidan. 5% etanol började tillsättas först i östra Sverige men utökades successivt redan 2003 till att nu omfatta hela landet. All blyfri 95 innehåller normalt upp till 5% etanol. När Sverige har implementerat det nya bränslekvalitetsdirektivet i svensk lag blir det möjligt att ytterligare öka inblandningen av etanol i bensin till 10% (E10). Alla fordon klarar dock inte av att köra på E10 så det kommer att finnas en bensinkvalité med lägre halt eller ingen etanol för dessa äldre fordon." |
|
|
Ger det lägre energivärdet i etanol utslag till lambasensorerna så att DME kan kompensera med mera bränsle? Eller går motorn bara sämre? Dvs om man skulle tanka en större mängd etanol skulle motorlampan tändas och felkod "bränslejusteringsfaktor utanför intervall" eller liknande. |
|
| Jag fick mer klipp i en Volvo 740GLE med E85, dock planad toplock, ställd tändning, ökad bränsletryck och strypt luft.... inte billigt, och bränsle ekonomin sket sig så bilen hamna på skroten. | |
|
marin849> Ja det är troligt att det kommer att hända då de flesta bilar inte klarar att kompensera så mycket som 30-40% om du tänker köra enbart på E85. Annars är det bara att blandtanka och kolla var gränsen går. Har läst att vissa bilar fixar 100% E85 utan konvertering men de blir iaf tröga att starta. Det finns mer att läsa om det i forumet på www.etanol.nu /Fd spritblandare |
|
|
Så svaret på min fråga är "Ja, lambdasensorn fungerar korrekt även för etanol så tillvida att man får rätt bränsleblandning (dvs mer bränsle i proportion till etanolinbladningen) om styrsystemet fortsätter att reglera efter lambda 1,00 från befintlig sensor"? |
|
| (jag skulle förresten aldrig hälla 100% etanol i min bil) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.