AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.340

Varför etanol i tanken?

Sida 1 av 2
ja
27
jake_83
BMW 530i -93
Är helt okunnig vad det gäller teknik och bilar. Hörde ryckten om att man kan tanka i 30% etanol i tanken-har en BMW 530 E34 bensinare.

Frågan är vad vitsen med detta är?

Bättre/ sämre prestanda?
Bättre/sämre bränsleförbrukning?
Finns det något annat positivt eller nagativt med detta?

Tack på förhand!
Verdi
Tror inte att du vinner något på det.

Tanken är väl att det ska bli billigare då etanol är billigare per liter. Men eftersom etanol innehåller mindre energi så kommer förbrukningen att stiga och äter upp förtjänsten.

Vet inte hur det är nu men många etanolbilsägare tankar bensin av kostnadsskäl...

Någon förbättrad prestanda lär du inte heller få...
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
En nackdel till är att man måste byta olja oftare när man kör på etanol.
Etanolen förorenar oljan mycket mer.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Det är helt riktigt att etanol innehåller mindre energi. Jag provade för ett par år sedan i min 520 och jag tyckte inte att bilen gick bra! Man vinner inget på att exprimentera med etanol!!/Klasse

Klabbarparn
Det finns redan 5% etanol i all 95-bensin, i vissa fall upp till 10% under vintertid.
Låga inblandningar upp till kanske 20-30% tror jag inte påverkar motorn speciellt mycket, men ingen idé att blanda och dona med själv. Du får nog söka länge för att hitta ren etanol att blanda med också till ett pris som är attraktivt.
Ej att jämföra med E85 som innebär 85% inblandning och är skattesubventionerat, annars hade det varit allt annat än billigt, tyvärr.
En fördel med (låg 5-10%) inblandning av etanol är att man slipper de gamla problemen med att vattnet som det alltid bildas lite av i tanken, följer med in i systemet och bildar isproppar osv. Etanolen gör att vattnet löser sig i soppan och följer med hela vägen osv. Förgasarbilar slipper de klassiska vinterstoppen och slipper köpa K-sprit osv.

FP
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Här finns info.. Länk
Förmodligen också personer som gjort det du funderar på. Vi körde en civic -51 med malpassi bränslereg och den funkade kanon ner till -5 grader, sen konverterade vi tillbaka till bensin för vintern. Den har som tur är besiktning på vintern.. :)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Frågan är om TS ville tanka 30% E85 eller blanda till 30% etanol totalt i tanken. En viss skillnad..
Länken ovan borde kanske uppdateras lite vad gäller filmen och texten med synpunkter på miljöpåverkan osv. Trodde det var rätt klarlagt numera att vi (i egenskap av bilägare/användare) inte kan ta allt på vårt samvete.
Till och med Al Gore själv har erkänt att det fanns faktafel och att han predikade lite fel vid tidpunkten. I dag har vi ju som bekant nyare rön och fakta att ta ställning till.

FP
ja
27
jake_83
BMW 530i -93
Tanken med Etanol E85 var att få ner HC värdena till besiktningen. Funderade även på om det fanns några andra för eller nackdelar med detta.
Folke : Var har du hört att det skulle vara 10% etanol i 95?
Det var uppe här på forumet för rätt länge sedan. Då var det ett förslag från något bensinbolag men om man bara testade eller verkligen införde det kan jag inte svara på just nu.
Även 80 istf 85% under vintertid i "E85" var på förslag vid ungefär samma tidpunkt, båda är ju rätt små avvikelser.

FP
Min 528 gnällde på 10 liter e85 nu senast i en full tank, bilen gick inte dåligt men motorlampan tändes.
På 525 e34 24v har jag kört 40 liter e85 i en tank utan problem.

Körde även halv tank i en mazda 323 från 91, tanken började läcka.
Is
468
Ismo
735iA -87
Billigast är att köra på 98okt, min pendlar volvo klarar sig på en tank 98okt men 1½ tank på 96okt...

Något gravt fel med motorn kanske? (min alltså)
Hur kan oktantalet påverka miltalet?
Hur kan oktantalet påverka miltalet?
Kolla SPI:s hemsida, www.spi.se, där står om etanolinblandning.

Folke har rätt, etanol (ren alkohol, som i brännvin och spolarvätska - C2H5OH) har ca 35% lägre energiinnehåll än bensin, därför drar den ca 35% mer på etanol. Det är fysikens lagar.

Dock har oktantalet med saken att göra också. Oktantalet anger bl.a. hur hårt bränslet kan komprimeras innan det självantänder (knackar). Ju hårdare det kan komprimeras, desto senare kan bilens automatiska tändsystem senarelägga tändningen = effektivare utnyttjamde = lägre förbrukning.

Därför drar bilen mindre på 98 oktan än 95. Och särskilt som 95 oktan har 5-10% extra etanol i sig, jag tror inte 98 oktan har det.

Billigast är enligt mig att tanka 98. Bäst för motorn också.
Statoil har bara 5% etanol i 95oktan och ingen etanol i 98 oktan.

Länk
Veterligt finns ingen etanolinblandning i 98 oktan, även om det har diskuterats ibland.
Den lilla mängden som finns i 95 gör ingen större påverkan på förbrukning pga sämre energiinnehåll. Det är den högre oktanhalten i 98 som gör att nyare motorer med knacksensorer och adaptiv motorstyrning mm kan optimera insprut och blandning samt ställa tändningen lite tidigare. Detta ger en liten effektökning ELLER sänkning av förbrukningen, aldrig båda samtidigt vilket man ibland tror.
E85 å andra sidan har betydligt lägre energiinnehåll an vanlig bensin (med eller utan 5% etanol) och kräver därmed högre förbrukning. Dock bjuder E85 på högre oktanhalt, runt 100-103 oktan som bäst vilket gör att en optimering enligt ovan jämnar ut bristen på energi något. Förbrukningen vid E85 är dock alltid högre än för vanlig bensin, men mycket beror på ålder på bilen/motorstyrningen osv.

FP
Instämmer med föregående talare. E85 har 110-115 oktan enligt Wikipedia. Länk

Det kräver egentligen andra motorer, med betydligt högre kompression för att verkligen få ut all kraft. Det går att använda i vanliga motorer, men alla som tankar delvis e85 i tron att spara pengar förlorar bara på det -- förbrukningen stiger mer än skillnaden i pris. Dessutom spär det ut motoroljan. Men inbillningens makt kan försätta berg hos vissa. ;)

Vet inte vad diesel har för oktanvärde (RON)?? Men dieslar har ju typiskt kompression 1:20 eller ännu högre. Det var en av Rudolf Diesels grundteorier - att högre kompression leder till högre effektivitet och mer kraft. Delvis pga att varje bränslemolekyl kommer i kontakt med fler syremolekyler.
Nja. Läs noga, etanol har en viss oktanhalt och E85 har en annan, blandningen innehåller ju även 95-oktanig bensin, 100-105 oktan enligt Wiki.
Ren etanol används inte i bilmotorer. Oljeutspädningen skall inte överdrivas, det finns normalt ingen kontakt mellan bränslet och motoroljan. Däremot kan förbränningsgaser pressas förbi kolvringarna och ner i vevhuset på en sliten motor. En frisk och tät motor har inga direkta problem med E85 i detta hänseendet, massor av skrönor finns det dock alltid...)
Dieselbränslet har helt andra egenskaper, flampunkten är som bekant högre osv. Diesel brinner ju inte vid rumstemperatur, vilket bensin som bekant gärna gör.. Dieselbränslets tändvillighet mäts i Cetantal., man talar inte om RON osv i dieselsammanhang.

FP
Folke, jag läser noga. Ser du något annat än jag?

Jag tror du läser AKI-kolumnen, men det är väl något annat?

EuroPremium 95 och SuperPlus har 98 RON.

E85 har ett RON-värde kring 112 om man extrapolerer. Ren etanol har 129 RON.
Läs här:
Länk
104 oktan.
Läs gärna på SPI och på de olika leverantörernas faktasidor, här förklaras även om vintekvalitet osv, dvs under vintern är det E75 vi tankar osv.
En baksida med etanolinblandning (75-85%) är att vatten/fukt lätt förenas med bränslet vilket effektivt sänker oktanhalten. Inte för att detta drastiskt påverkar driften men det är optimistiskt att tro att man kör omkring med något mera "högoktanigt" än kanske 100-103 oktan i realiteten.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.