AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.368

Nivåregleringsfel vid inbyte - kompressor eller luftslang?

mr
2
mrwhetstone
525 IA Touring -05
320 Sedan -02
Hej, jag ska byta in min BMW 525 Touring -05 (e61) till en bilhandlare. Och dagen innan jag skulle lämna in den fick jag felindikering "Level control system failure". Sedan dess har bilen blivit hårdare och nu är den helt ihopsjunken baktill.

Vid kontroll hos bilhandlaren säger de att kompressorn är sönder och måste bytas. Men vad jag har läst mig till kan det mycket väl vara så att en luftslang har gått sönder eller att den är igenproppad med skit.

De vill dra av 10 000 kr på priset. Är det rimligt?

Kompressorn låter fortfarande men inget händer (den går på fullvarv).

Vad tror ni det är? Hur får jag veta att de talar sanning eller att de bara vill byta kompressorn och få mig att betala så att de slipper få in den när nästa köpare klagar?

Har ringt runt till andra verkstäder men ingen kan ta emot mig förrän nästa vecka :(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Som du noterat så är det ett "standardfel" på E61 och räkningen brukar hamna på ca 10 papp om det krävs ett kompressorbyte.
Men har du aldrig fått den varningen tidigare så borde inte kompressorn gett sig totalt.
Varningen i sig talar enbart om att kompressorn gått för länge, det finns en tidsgräns för att den inte ska överhettas, tyvärr är det ju så att har insugningsslangen gått av och den suger i sig skitluften och då slits den ju ut i förtid och får jobba längre och längre för att uppnå rätt tryck/nivå . Dessutom brukar det vara ett helt gruslass under innerskärmen där kompressorn sitter.
Sedan vill väl handlaren vara på den säkra sidan och slippa ta en ev reklamationskostnad är ju helt förståligt.
Men många har ju lyckats med att få till kompressorn igen med att repa slangen och göra rent runt den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mr
2
mrwhetstone
525 IA Touring -05
320 Sedan -02
Tack för svaret. ja det är som du säger. Jag har aldrig tidigare haft något problem med nivåregleringen och det hela skedde på väg hem från tvätthallen. Att kompressorn skulle ha brakat ihop efter att ha kört max 5 km efter att första varningen kom verkar orimligt. Kanske gör jag rätt i att säga att jag står för kostnaden av den och då hoppas att det går att lösas genom rengöring/byte och att då handlaren ger mig hela summan som vi först kom överrens om.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Om felet kommmit plötsligt och fjädringen har säckat ihop så tror jag att du kan ha ett fel på trycksidan (alltså inte den vanliga sugslangen). Det är heller inte troligt att kompressorn blivit utsliten helt plötsligt.
Om t ex en tryckledning går sönder så tappar du trycket i luftbälgarna ("fjädrarna") och bilen skjunker ihop samt att kompressorn pumpar och trycker ut luften "ut i det fria".
Se nedan ett utdrag ur mitt tidigare inlägg:

"När jag kontrollerade allt lite noggrannare så upptäckta jag att tryckledningen (plast) ut från kompressorn skavde mot fästet, vid genomföringen (kompressorn är mycket mjukt upphängd = mycket rörelser), men detta betydligt allvarligare fel hade de inte åtgärdat.
Tryckledningen var mycket tydligt sliten och jag fick kolla noga så att den inte läckte. Jag satte skyddstape på fästet, satte tape runt skadan på tryckledningen och trädde även på en skyddsslang utanpå."

I mitt fall var kompressorn utsliten men jag kunde köra ganska länge med upprepade "Level... failure" varningar innan jag bytte kompressorn.
Det gick på drygt 10 000:- med rabatt.
Be
8
Benny.S
525IAT M-sport-05
Hej! Hade samma fel på min. Plockade bort kompressorn och tog isär den såg att det var som en fjäderbricka som lossnat i kompressorn. Där tror jag felet var för luften gick bara raktigenom. Fixade till detta och sedan fungerade det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.