AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.536

Ny AutoPower provkörning - 523i och 530d F10

Sida 2 av 2
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Håller med Subsoil och bmw_jerry helt och hållet. Skarven ser inte bra ut alls.
Ja huvskarven misspryder.
Nästan alla bilar idag har den där skarven. Antar att det har med forgängarskyddet att göra (mjukare material längs fram). Om bilen har mörk färg syns det mindre.

Mycket fin bil i övrigt, bästa på länge från BMW.

mvh/ Anders
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Var det inte Volvo S80 som började med denna huvskarv.
Snyggaste huven tycker jag att 2000-1600 där den bildar ovandelen av skärmen. Lite unikt och mycket BMW!

OT,
Karlhilding,
E21 har en snygg huv. Skarv finns också på äldre BMW (E23, E24).
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jo jag vet men själva nosen på F10 dras tyvärr lite mot Volvo S40/60/80 och denna huvskarv gör inte saken bättre.
Men håll med om att när man fäller upp huven på en vackert röd BMW 2000 TiLUX är brett och majestätiskt och lite unikt.
Min Saab 900 T16 hade samma och jag gillade det skarp för då hade man inga skärmar utom längre ned att skydda när huven var uppe. En klar fördel som jag såg det. Nästa 5-serie har säkert sådan huv. För nästa kommer att bli lite unik med lite retro! Kan man vänta till 2017 tro?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
En fråga till Mattias Karlström & AP-redaktionen;

-Motorljud och gångkultur mm 523i vs 530d i F10:
Om man helt bortser från upplevelsen utifrån och istället helt fokuserar på upplevelsen inne i kupén; hur upplevde ni personligen gångkultur, motorljud, vibrationsfrihet, varvvillighet och dynamik jämförande 523i vs 530d?

Upplevde ni 530d fortfarande en liten nyans "råare", trots att den är extrem förfinad för att vara en diesel, eller var det närmast dött lopp i den grenen?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Senaste numret av Teknikens Värld testar F10 523i mot A6, MB och Volvo S80 med bensinmotorer. 523:an är den enda i det gänget som inte har turbo och TV beskriver den som lite undermotoriserad. De rekommenderar istället dieselmotorer för bilklassen och skriver att 520d nog kommer att kännas mer rätt.

530d spelar ju i en helt annan dimension än 523i så det är svårt att ställa dem mot varandra. Då får man jämföra 535i mot 530d.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Gorban > du har helt rätt i att de kraftmässigt lirar i helt olika dimensioner, men ang de faktorer jag frågar efter ovan så är det snarare bättre förutsättningar för bensin-6an i 523i (lägre komp mm).
Därför är det extra intressant att se hur pass förfinad 3litersdieseln känns i just F10, efter som nu Mattias o co har haft möjlighet att jämföra dessa back to back under samma dag.
Jag för min del hade valt dieseln alla dagar, men det är ändå kul att höra vilka intryck andra får av dessa motorer.
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Fick möjlighet att köra ett litet varv runt kvarteret idag i en F10 530d. Inget vidare väglag och folk på kö så blev ingen hårdkörning (har dock provat 330xd förut och vet vad motorn går för, den är sinnessjukt rolig), men fantastiskt vilken komfort trots sportchassi och 19" vinterhjul. Ganska stor skillnad mot min lilla etta hehe..

Helt underbar design i verkligheten. Myyycket snyggare än på bild. I mitt tycke en av BMWs mest lyckade designer någonsin.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Mina personliga åsikter angående designen: Skönt att den gräsliga "keps" bakluckan är borta. Mycket tråkigt med den Volvo lika motorhuven, inte vacker alls. Gillar inte profilen på bilen fram, krockad mot en vägg.....inte riktigt men nästan. Lyktornas utformning bak, inte fint, fram bättre en E60 men inte riktigt klockrent.

Gillade inte och gillar fortfarande inte E60/61 designen. Hoppades mycket på den nya 5-serie modellen men är besviken rent designmässigt. Behåller min E39 ett låååååångt tag till tills det blir en "snygg" 5-serien tillverkad igen :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Sällan nuförtiden jag är inne hos BMW men igår tog vi en runda för att kolla på nya 5:an & den tycker jag är helt fantastisk, har aldrig upplevt en ny modell så snygg från början som denna. Om jag nånsin tvivlat på hur det står till med BMW, om de verkligen fortfarande ger nå´t mer för pengarna så försvinner det tvivlet en dag som denna. 5:an fantastisk, de hade en ordentligt fin 7:a åxå i nån lack som jag inte läste ut vad den hette, gråbrun metallic av nåt slag - mycket smakfull. Så stod där åxå en 2002 Turbo mmmm.
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Fick idag nöjet att provköra en F10, 523 med nya 8 stegsautomaten!!
Helt fantastiskt komfortabel bil, härlig sång o fullt tillräckliga prestanda, växellådan silkeslen i växlingarna, 2800 rpm i 180 blås....känns avslappnat!!
Kan hända att jag blir påhoppad av allt och alla nu, MEN vart tog körglädjen vägen!!?? Börjar vi från salig e28, så tycker iaf jag...att körglädjen på något vis "byggts" bort i takt med modellbytena, de känns som att komfort och ljudisolering är väldigt mycket viktigare än körglädje, som ju varit BMW:s signum under alla år!!
Trots detta så skulle jag vid en ev. kommande lottovinst inte tveka på att skriva en ordersedel på en ny F10, underbar bil kort sagt!! Och synpunkten på körglädjen...eller brist på, den är ju högst personlig, ville bara ge min synpunkt på det hela!! Kanske ändrar mig när jag provat 535:an ;)
Vill passa på att tacka Jens på Autogruppen i Karlskrona för utlåningen av bilen!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag såg denna på BMW i Solna. Deras demo-ex som står i butiken är så grymt snygg! Bilder gör inte bilen rättvisa! Det kändes t.o.m klassigt att öppna bildörren och interiören har verkligen blivit snyggare, speciellt jämfört med min 335 coupe som känns som en 80-tals bil nu i jämförelse.

Dom skänker ju praktiskt taget bort dom också..."bara" strax under 900 000 för en 530d... :) Kanske har råd att köpa ny bil om 10 år om jag börjar spara och äta matlådor..
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Såg också en 535, grå med svart skinn hos Bmw Solna. Nej, trots att jag sett den i verkligheten så jag tycker fortfarande inte att den är speciellt snygg. Motorhuven med dess linje ovanför njurarna är inte vacker. Profilen på bilen är inte heller lyckad speciellt fronten. Kanske kan ett framtida M-paket rädda den......vi får se:)

Mvh/ Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Insåg precis att F10/11 523i har en nertrimmad 3-litersmotor, kanske inte så svårt att få liknande prestanda som 528i?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.