AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.899

Köpa 520D touring c:a 05-07 budgetera drift & underhåll

Hej!
Jag håller på att hitta tillbaka till BMW efter 20 år med brittiska och franska bilar. Charmen flagnar och ingenjörskonsten hägrar :-)

Jag letar efter en 520D touring c:a 05-07.(c:a 10000mil)
Skull ni kunna hjälpa mig lite med kostnadsupplysning och behov av underhåll. (jag avser att inte skruva själv)
Vilka slitdelar behöver bytas etc.
Vilka svaga länkar finns etc.

tacksam för all info.

ps
Vilken mekaniker är bäst i Jönköpingstrakten?
La
24
Lazze99
BMW 525 DA -08
Jag letar också efter en 520d 06-07, men priserna är ju så höga på alla e60/e61 så man nästan blir förbannad.
Det släpps en ny modell på lördag , så i juni - juli har nog priserna dippat rejält.
Serva en bmw i jönköpings län gör man hos Nifab i sävsjö SVERIGE bästa Bmw verkstad!
Lasse
Tack Lasse!
Menar du att bilarna är för dyra för vad man får eller rent generellt att man kan få en ny "dussinbil" för samma pengar?

Måste ju säga att funderingar på en ny Skoda suberb kombi inte är så jättelångt borta. Nytt är ju ändå nytt (med både nylukt och värdeminskning) ;-)

BMW-ägare verkar ju vara nöjda med sina bilar i alla fall. Men hur nöjd är man med en 7-8-år gammal BMW med 16000mil kontra en 3-4-år gammal "dussinbil" som gått 7000mil?

/Kent
La
24
Lazze99
BMW 525 DA -08
Att ge 210000 och uppåt på en 3-4 år 10-13000 mil gammal bil tycker jag är för mkt.
Titta på KVD vad dom går för får du se, senast en 520 -07 på 7500mil för 186"
Där är det marknaden som avgör vad det är värt!
Åkt BMW 22 år och kommer åka i många år till ,bara att vänta tills rätt bil dyker upp.
Visst känns det så -Många pengar för en bil som rullat många mil.
Men samtidigt är bilauktioner en företeelse som många inte använder sig av tror jag. Jag vet bara två personer som köpt bil så.

"Tryggheten" och enkelheten av att gå till en bilhall lockar nog många fler.

Du som har efarenhet av BMW. Vad kan man räkna med behöver göras med en 4-år gammal BMW som gått 10000mil? Nöter den slitdelar i samma utsräckning som en "dussinbil" eller är den generellt bättre byggd?

Typiskt i bilforum är att bara problem diskuteras och man får lätt en bild att bilen dålig...
Har kört Land Rover innan och diskurat en del på SLRK.. det är sällan positiva ämnen som kommer upp.

Varför ska jag köpa BMW. Jag har ju bara en känsla att den är bra men ingen konkret bevisning mer än att ägarna verkar nöjda. Och vad baseras den nöjdheten på? -Fri service de tre första åren.... men det gör ju inte ägare två glad.
/Kent
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Komfort, kvalité, fräschhet, nykänsla är mycket större i en 10 år gammal BWM
än 2 år gammal japanare.
En gång BMW och det ät inte lätt att byta ner sig.
Många bekanta säger efter 10-15 år med BMW:
Dags att byta bil men den går förbaskat bra och känns som ny. Men om man skulle ta och byta märke? Men vad skall man köpa?
Nä inte lätt! Och de går raka vägen till en BMW handlare och köper en nyare BMW istället för att byta ner sig.

Ett argument som slår allt!

Jag har en kollega som tidigare kört BMW men förra året valde en V70 mot en 525i.
Argumentet var att upplevd sämre byggkvalitet.

/Kent
E6
123
E60
520d aut-06
Har nu haft min 520d i 4 år och 6000 mil.
Har haft inne bilen 6 ggr för problem med ratten och de ringde från Bmw igår för ett till besök på verkstan pga ratten.

Men jag tycker ändå att bilen är bra och blir bara bättre med några tusen mil på mätaren. Långkörning så drar den lite över 0,6 per mil.

Så här långt har servicen inte varit dyr ca 7000 kr (har ingen fri service), servicen från verkstan är mycket bra, särskilt om man jämför med VAG som jag hade tidigare och jag upplever Bmw som billigare att serva än Audi.

520d har jag aldrig upplevt att det saknas hk eller drag. Jag skulle dock idag köpa en 525d för ljudet. 520d är tyst men om du drar på i en uppförsbacke hör du att det bara är en 4-cylinder.

Jag tycker att bil forum är till för att skriva om problem med bilen och vad man kan göra åt det.
@E60

Har du servat bilen för totalt 7000kr på 6000mil och 4 år?
Det låter ju inte farligt i så fall.

Låter ju trist med ratten. Elektronikproblem?
Antennförstärkenheten och brustna kablar i bakluckan verkar ju vara riktigt dålig konstruerat.
Finns det fler typiska problem på främst E61?

Klart att man ska diskutera problem i forum. Men ett akrivt forum ger även bilden av många problem.
Jag menar bara att positiva händelser sällan kommer till ytan.

Men för att inte tappa tråden i tråden så låt oss fokusera på drift & underhåll av E60/E61 med diesel-4:an.

/Kent

Då får jag föra bok över kostnader för drift och underhåll...för att bidra här på forumet.
dvs jag blev med bil :-)

/Kent
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Grattis till nya bilen.

Jag sparar kvittona på allt jag lägger på min BMW som jag köpte i slutet av september.

En 530D -04 med 14000 mil. Vi får jämför våra kostnader om ett år eller så.

/Rikard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.