AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.185

Z3 -Z4 Fjädringskomfort

Har någon erfarenhet av hur en Z3a och en Z4a (E 85) kan jämföras komfortmässigt, jag tänker mig givetvis att båda inte har sportchassie?

BMW påstår ju att nya Z4an (E 89) medvetet gjorts bekvämare än E 85an, men hur "obekväm" var egentligen den gamla Z4an?

Jag är givetvis medveten om att biltypen i fråga knappast köps för åkkomfort i första hand, men om man ska åka långt är frågan ändå inte helt ointressant.
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Åkte utan några som helst besvär, trots dålig rygg, i princip nonstop till Kroatien förra året. Upplever att jag har riktigt god komfort.
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
Allt beror lite på hur man är som person. Jag skulle hellre köra en 7-serie till Rivieran, och ha min M Roadster Z3 till glasskiosken i Vaxholm.

/Mattias i Sollentuna
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
jag har haft cabbar av vanlig prsonbilskaraktär tidigare och kunde åka långt och länge då man satt bra och som vanligt med krökta ben, nu i min Z3 sitter jag sämre med raka ben och tycker efter ett par timmar i sträck att jag har upplevt sämre komfort, nu har jag kommit upp i åren och det spelar kanske roll men känner inte samma trötthet i kroppen med min vanliga bruksbil, så det ligger nog mycket i vad "Ironman" säger i inlägget ovan
Z3:an kanske man ändock bara ska ha att glassa med och som vackert väder -bil
mvh Uffe/bildock
Jag upplever, trots stötigt sportchassie, en relativt god komfort. Jag har dock inte kört väldigt långt (typ till rivieran) i ett enda streck, men från Gbg till Hbg i ett streck sitter och åker jag vädigt bekvämt (och roligt). Jag har M-stolar, vilket jag tror gör sitt till, de är underbara, som en ovanligt trång fåtölj som kramar om hela kroppen.

Klart jag åker bekvämare i 545:an, men det är inte riktigt jämförbart, två helt olika bilar till helt olika syften.
Do
181
Dofus
E39 528i -00
kört sthlm - > strömstad i ett sträck, kan inte påstå att det var direkt ansträngande. Det som stör mig mest är nog ljudnivån, men jag kör med Apotekets musikpluggar i öronen, ger inte dendär "turbin"känslan utan istället blir det mer som att rätt stötig 7-serie med dubbelglas :D
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att Z3an är betydligt trängre invändigt kommer du nog märka mer än skillnaden i fjädringskomfort. Z4an är helt okay fjädringsmässigt tycker jag. Visst är det hårt, men det blir aldrig obekvämt. Sedan jag slängde bort RFT däcken har komforten blivit mycket bättre också.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.