|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 328 -98 E36 för ca ett år sedan. Bilen är importerad och importerades till Sverige 1999 av föregående ägare. Han har alltså ägt och kört bilen sedan importen.. Nu till problemet. Bilen har gått som en klocka under hela året trots extrema temperaturer och inget garage. När vädret slog om för några veckor sedan från smällkallt till akvariefuktigt hände något med bilen. Från att ha fungerat ena dagen så var den tvärdöd nästa. Startmotorn gick, men bilen får varken gnista eller bensin. Efter att ha läst på forumet konstareade jag startspärr och har nu lämnat iväg bilen till en mycket kunnig BMW-verkstad. (ej auktoriserad). Efter uppkoppling av bilen konsaterades att styrboxen var tvärdöd och hade det stannat där hade jag ju varit glad.. När styrboxen monterades ut ur bilen visade det sig med serienumrets hjälp att den tillhörde en helt annan bil och således inte borde fungera i den bil jag ägde. Den officiella inställningen till detta från BMW är ju att bilen inte kan fungera med en annan styrbox, men det har jag ju förstått att det går att lösa om man bara känner rätt person. Nu sitter jag då här och funderar över hur långt det här problemet kan gå. Om styrboxen är utbytt, borde inte tändlås, lås och startspärr också vara utbytta då? Finn det fler delar som hör ihop med styrboxen? Kan man isåfall skaffa ovan nämnda delar på en bilskrot och sätta i bilen eller finns det fler hakar som gör att ändå inte kommer att fungera?? Vad kostar alla dessa delar nya? Inte mycket till konkreta frågor jag vet, men jag känner att jag behöver lite mentalt stöd från folk med liknande erfarenheter.. Någon? | |
|
Det finns lite info i ämnet här: Länk Hade det inte varit för startspärren så hade det varit lätt :( |
|
| Tackar! | |
|
Är startspärren aktiv går inte startmotorn runt. Har själv råkat ut för det att en nyckel blivit avkodad helt plötsligt och startmotorn gick inte runt som tur var så hade sambon sina nycklar med sig och provade med hennes nyckel och då startade den. Det konstiga är att nyckeln plötsligt bara slutade att fungera, väldigt skumt. bilen det gäller är 328an. mvh stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.