|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon som har fettat om ett framhjulslager för E60/61. Har funderingar på att göra det då ett av mina lager låter lite. Har inget kännbart glapp bara lite typiska lagerljud. Borde gå att rengöra och fylla på med nytt fett om man får bort dammskyddet. Visst kan det vara en risktagning men känns så onödigt att byta om det kan lösas med nytt fett. Lite bilder på ett framhjulslager dock inte till E60/61 men principen verkar vara detsamma. Länk Åsikter är välkomna. | |
| Är du säker på att det är lagerljud? Tätade lager brukar vara "livstidssmorda". SKulle nog prova att spinna hjulet med bromsoket demonterat eller med tillbakapressad kolv åtminstone, så att ljudet inte kommer därifrån. | |
|
Får återkomma om det. Skall ta lös hjulet ikväll och oket. Jag förstår inte vad det är frågan om. Har ju byt båda lagren för cirka 5000mil då jag fick nedslag av bilprovningen. Känns hel konstigt om de inte håller mer än 5000mil. Kör varken bankörning eller som en bankrånare. Blir lite less nu....:-( Om det nu är lagret så tror jag att jag skall prova att fetta lagret. Har inte något att förlora ändå. Funkar det så funkar det. |
|
| Det vore ju intressant att se hur stor mängd fett det finns. Får för mig att det snålas en hel del i kulleder o.s.v. Ett lager får ju inte överfyllas heller då det är risk för varmgång, men på de bilderna som fanns i länken såg det ju "lagom" infettat ut. Håller med om att 5000 mil är dåligt. Var du tvungen att bekosta det själv? | |
|
Jo fick lov att bekosta allt själv. Det var mycket bråttom att fixa bilen vid det tillfället. Var på tjänsteresa så frugan fick lämna in bilen. Annars skulle jag ha gjort det själv. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På E39 sitter ju triggerpunkterna för ABS/ASC sensorn i hjullagerpackboxen vet inte på rak arm hur de ser ut på E60, men risken är ju stor att du får problem om du försöker öppna lagren. Denna typ av lager glappar mycket sällan trost ett rumlande oväsen. Biltemas framhjulslager av denna typ håller inte längre än 4000 mil typ har jag noterat. Men det var väl knappast sådan du fick monterade. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Är du säker på att det är lagerljud och du har tänkt göra jobbet själv skulle jag rekommendera att byta hela klabbet. Det är bra drygt å riva (kolla min GDS här på forumet) så om det ändå har börjar ge upp skulle åtminstone inte jag riva allt för att fetta in lagret och sen riskera att man åker på samma skitjobb igen i en snar framtid. Jag gav 1400spänn för hela enheten med FAGlager så det är inga enorma pengar. | |
|
Har ikväll tagit bort calipern från båda sidorna. Satte på en puck på borrmaskinen och satte fart. Är nu helt säker tyvärr. Lagerljud från vänster sidan dock inte så mycket men ändå. Något glapp på v/h sida kunde iaf jag inte hitta. Det högra lagret går tyngre att snurra än det vänstra. Hilden: har du kvar ditt gammla lager? Om så Kan inte du prova att ta isär det. Var köpte du ditt lager? Hasso: Tja det hade jag inte tänkt på :-) Det blir nog som hilden säger ett nytt lager. Måste ta reda på mer angående triggerpunkterna för E60/61 modellen. |
|
| Nej tyvärr gick det i skrotbingen nyligen. Köpte det nya på en lokal res.delsaffär. Tror det skulle kosta 1600 men jag fick en tvåhundring rabatt. BMW ville ha 2400. | |
|
Synd, skulle annars vara intressant att se lagret invändigt. Har inte hittat någon bra info angående triggerpunkterna ännu. Känns ändå fel att byta ett lager som inte glappar. Oljud i lager som ej glappar brukar bara behöva rengöring och nytt fett. Får då inte finnas några nötningsskador i lagret för att det skall funka. Smörjde upp spännrullarna för vattenpump, AC. En spännrulle hade ett litet glapp. Det är ju inte någon större belastning på dessa rullar förutom att de snurrar fort. Har väl kört cirka 1000mil sedan smörjningen av rullarna och tyst är det. Därav min lilla tveksamhet också kring att fetta om hjullager. Hjullager har en mycket större belastning än spännrullar vetja. Hasso: Hur länge kan man köra med ett hjullager av denna typ som på E60/61 om det för lite oljud. I mitt fall så låter det inte mycket. Man kan nog säga att det är begynnande lagerljud. |
|
| Ja, dessa hjullager, bytte på min idag och blev 2077 spänn fattigare.. Underbar bil att köra men men, 12100 mil och lagerbyte?? Inte konstigt att de inte håller, det gör ju inga lager utan fett, det förstår vem som helst. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Duser. Du kan köra rätt länge, det brukar låta mera än vad "felet" är om man kan säga så. Men till slut så tröttnar man ju på oljudet. Men när det börja glappa är det nog dags att byta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bilen skall in på SBP om 6 veckor, får väl se om de märker något. Genom att ingen här verkar ha provat att fetta om lagret så har jag bestämt mig för att prova. Får återkomma när det är gjort samt när jag kört minst 50mil också. |
|
|
Det kan även hjälpa att vrida innerringen ett halvt varv. Jag köpte bakhjulsager till en volvo 440 för några år sedan, åkte till verkstan, tog loss navet upptäckte att det inte var löst lager som jag hade köpt, blev till att återmontera gamla igen, men såg att innerringen på hjulaxeln var skadad på belastningssidan drog loss den vred halvt varv och satte tillbaka alltihop och det blev helt tyst, körde flera år utan några problem. 628csi |
|
|
Hej! Har nu rengjort och tryck in nytt fett i lagret. Tog lite bilder som kan vara roliga att se. Tyvärr så glömde jag ta bilder när jag öppnade lagret. Kan väl säga att det knappt fanns något fett i lagret. Behöver väl inte nämna att lagret rasslade rätt så bra när man snurrade lagret. Har kört cirka 4 mil efter smörjningen och det verkar lovande. Lite bilder Länk |
|
|
Lättare bil och annan typ av lager i din förra 330d. Har jag tur så håller kanske lagret väldigt länge men jag tvivlar starkt på det då det verkar vara den yttretätningen i lagret som ger upp. Fyllde lagret med bromsrengöring såg då att det började sippra ut lite vätska vid den yttretätningen. Dock inte mycket så jag fullföljde smörjningen. Någon skall väl vara först med att prova :-) Jobbet är inte något avancerat men kan ta tid med trilskande skruvar. Fick borra ut skruven som håller bromsskivan. Man får anstränga sig om man skall höra något ljud :-) Genom att jag tryckte in nytt fett så har jag lite svårt att tro att det ger upp i första taget. Finns inte något glapp bara ett litet läckage knappt nämnvärt. |
|
|
Jag har gjort samma sak på E34. Funkar kanon. Skall även se om det går på E39. Bak går det också att smörja, men mycket jobbigare att dela... Länk |
|
| Nu är det dags för framhjulslager även på min, har bara gått 10500 mil men ett rejält ojud nu.. | |
| Själv kommer jag att fetta den andrasidan också då resultatet blev bra. Tror nog att lagret håller ytterliggare 6000 med nytt fett. | |
|
Till er som fettat in lagret, hur länge höll det sig? Min har gått ca 12000 mil nu och jag misstänker lagerhaveri på gång, inget glapp men oljud, främst från 80km/h och uppåt. |
|
|
Kullager är känsliga för smuts och dåligt fett så kan man bara hålla de rena och väl infettade håller de nog bilen ut. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.