AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.076

Temperatur vid luftning av kylsystemet m52

la
70
lampan
328iM -95
Efter vattenpump och termostat byte på min m52 motor var det dags för luftning av kylsystemet.
Under själva luftnings proceduren när motorn går på tomgång och jag väntar på att termostaten ska börja att öppna så att vattnet börjar cirkulera så stiger temperaturen på temp. mätaren en bit över mitten sträcket. Nålen ställer sig nästan på sträcket som är mellan mittensträcket och sträcket som är nere vid det röda fältet.
Alltså nålen rör sig förbi mittensträcket ca 5-6mm.
När termostaten öppnar och vattnet börjar cirkulera efter knappt 5 min så lägger sig nålen på mitten sträcket igen.
Tror ni att det kan vara skadligt så nåt hänt med toppackningen eller så, den lilla stund nålen gick förbi mitten? Verkar som att jag fick ur all luft iaf.
Tål dessa motorer att tempen ökar lite?

Vad tror ni?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är nog i sin ordning, första gången är inte ovanligt att tempen går över mitten, innan man fått full cirkulation och bort all luft.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
la
70
lampan
328iM -95
Tycker inte heller att det borde vara nån fara, lite högre temp en kort stund borde dom iaf klara, även om en rak 6:a är ganska känslig
Godkänt område är mellan blåa och röda fältet, allt enligt manualen, även om man gärna vill ligga mitt i.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.