|
|
|
|---|---|
|
Kan någon förklara eller kanske försvara att det kostar runt 4800:- för ett batteribyte i min 3 år gamla 3-serie hos BMW/Bilia? Tydligen var man "tvungen" att uppgradera programvaran i bilen... Någon? /AGW | |
| Det verkar ju helt sjukt. | |
Roffa1 |
Vågar gissa på följande prissättning. 1. Batteri ca 1.800:- 2. Arbetstid en timma ca 1.300:- 3. Ny programvara ca 1.700:- |
|
Det första jag undrar är varför man byter batteri efter 3 år? Det håller ju åtminstone 5 - 6 år. Jag bytte efter 5år i november för att inte hinna få just det där tillfället när man inte får igång den på vintern en gång först. Det kostade 1920 kr på BMW-verkstad. Om du har skäl att byta till större/mindre kapacitet eller liknande kan jag förstå programbytet. |
|
Bayer_Aleks |
Du har ALDRIG mer än 1 års garanti på ett batteri för det första, så var inte säker på att den kan hålla i 5-6 år. Jag tog slut på 2 st inom loppet av 3 år på min Audi A4. Att behöva uppgradera bilen pga ett batteribyte är tjänstefel att säga. Du skulle bytt batteriet själv, något större projekt är det inte. |
|
Biltema lämnar 3 och 4 års garanti på sina batterier. Jag tror också du att du blivit blåst. Det ska bara vara att plocka ur det gamla och sätta i det nya. Det brukar jag göra. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har bilen ett batteriövervakningssystem IBS så kan det behövas en programering om man inte ersätter med ett identiskt batteri. Sedan kan ju programvaran till IBSsystemet behöva en uppgradering möjligen. Men man tycker att inom friservicetiden så borde man uppgradera programvara gratis, det brukar ju göras vid service normalt utan att kunden ens vet om det på hos vissa bilmärken. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bilen har varit inne två gånger under dessa tre år och varje gång har vi påtalat att batteriet är dåligt men de har inte hittat något fel. Den här gången stod bilen hos dem i två veckor av annan anledning och då var det ju svårt att komma undan att batteriet faktiskt var dåligt. Tycker att detta borde vara ett garantiärende men hur som helst är det snudd på brottsligt att försöka debitera 4800:- för ett batteribyte. Till saken hör att de prutade ner sig till 3800:- vilket ytterligare bevisar att de saknar underlag för den prissättningen. /AGW |
|
|
BTW. Hasso, vad gör IBS:en? Om det är tänkt att den ska övervaka batteriet så har det uppenbarligen inte fungerat. :) /AGW |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Övervaka laddning och se till att bilen inte blir strömlös och startar. E90 Voltage Supply & Bus Systems • Voltage (6 V to 16.5 V) • Starting Current (0 A to 1000 A) • Current (200 A to +200 A) • Temperature (-40°C to 105°C) • Closed Circuit Current (0 A to 10 A) IBS Measuring /Evaluation Function The measuring/evaluation function of the IBS electronics, continuously measures the following values under all vehicle operating conditions: When the vehicle is stationary, the IBS is programmed to wake up every 14 sec. and makes the required measurements within approx. 50 ms in order to save power. The measured values from the IBS are provided to the DME by way of the Binary Serial Data Interface (BSD) to calculate the State of Charge and State of Health for the battery. • State of Charge (SoC) is a calculated condition showing the current charge of the battery. SoC is used during key “OFF” periods to insure the battery maintains a sufficient charge to start the engine at least one more time. • State of Health (SoH) tracks the history of the battery in the vehicle. Charge/discharge cycles and times are monitored. SoH helps the DME determine the proper charging rates and anticipated battery life. Internal resistance of the battery is calculated by the IBS from the current and voltage dip during engine start. The values are forwarded to the DME to calculate the SoH of the battery. Software contained in the microprocessor of the IBS utilizes the measured values to calculate the State of Charge (SoC) of the battery during vehicle sleep mode and compares this information with that received from the DME/ECM pertaining to the battery SoC/SoH, during the period of time between engine “OFF” and deactivation of the DME main relay. The current SoC/battery data is stored in the IBS every 2 hours over a 6 hour time frame, providing 3 - 2 hour snapshots of battery SoC information. The stored information/snapshot data is overwritten every 6 hours. Whenever KL15 is activated the IBS updates the DME with the current closed circuit histogram/battery status information, byway of the BSD. Upon obtaining updated information the DME evaluates the new data and if a closed-circuit current draw is identified a fault will be stored in the fault memory of the DME. • Voltage (6 V to 16.5 V) • Starting Current (0 A to 1000 A) • Current (200 A to +200 A) • Temperature (-40°C to 105°C) • Closed Circuit Current (0 A to 10 A) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag jobbar på Volvo PV med mjukvara och ny mjukvara kostar inte 1700 kr utan det tar ca fem minuter att fixa. | |
|
Det verkar ju helt sjukt!Ett nytt motsvarande batteri kostar ca.1800:- Det är väl bara att byta rakt av? HN |
|
| Min batteri i bilen är snart 8 år men jag underhåller den 2 gånger på vinter och det värkar som det håller mer än 5-6 år mvh alex. | |
|
Ny mjukvara i detta fall kan endast betyda att det är fel i programvaran som bilen levererades med. Kräv uppgraderingen gratis som en garantiåtgärd på ett fabriksfel. Bilfabrikanterna är pressade av snabbare utvecklingstid och till lägre utvecklingskostnad därför blir det relativt mycket buggar i systemen. Även den ökade mängden mjukvara medför att det finns fler buggar Det är egentligen sjukt att kunden skall betala för en uppgradering som mestadels innehåller rättningar av fel som bilfabrikanten själv är skyldig till.... Men dom är smarta nog att marknadsföra och ta betalt för det! Det kan vara så att det är ett missförstånd och det är egentligen bara en nollställning av batteriövervakningsparametrarna som kräv, dock kan jag anse att det är en stor svaghet i systemet om det måste göras va diagnostik. |
|
|
Ja...annat var det på den gamla goda tiden där man själv kunde ta sin slitna skiftnyckel och byta till ett batteri alldeles utan att blanda in verkstaden. Man slapp vara orolig för att bilen skulle börja "bugga" iaf ;) Tekniken kostar kunder på ett annat sätt än förr i tiden.. Mindre rena mekaniska kostnader/fel, nu är det datorerna som ibland "ställer till det" en smula. Mvh Janne. |
|
Den tekniken som byggs in i dagens bilar av tekniktesosteronstinna ingetinggörer gynnar definitivt inte kundens plånbok och det mesta av tekniken är ganska onödig och gör bilen mer känslig och i många fall opålitligare, det finns för många "tänkte inte på det" och bilen blir livegen på märkesverkstaden. E39 var den sista GDS BMWen är min uppfattning, när det börjar komma till med fiberoptik mm så är det kört för oss mekar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det värsta med dagens teknik är att det byggs in kretsar i ECU'erna som tillverkarna garanterar tex 20 års livslängd på. Och när dessa system så småningom börjar går sönder blir det "omöjliga" att laga, om inte hutlöst dyra att reparera iaf. Så vi kan nog räkna med att Amazon'erna mfl likanade bilar kommer att rulla vidare och överleva flera generationer bilmodeller av nyare snitt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.