|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har pprecis köpt en uppsättning 19" M3 fälgar till kärran och nu vill jag ju så klart ha dem i fred. Jag har redan en låsbult på varje hjul, men min kusin som jobbar på förenade bil sa att jag bör ha två bultar på varje hjul. Han sa också att jag bör ha bultar från olika fabrikat för att förhindra att "tjuvarna" har en komplett nyckelsats som kommit på villovägar från BMW. Så nu har min kusin beställt en sats från Vianor som kostar 500kr. Min fråga är alltså, är det lika bra kvalitet på dessa bultarna och är resonemanget rätt? Jag vill inte råka ut för biltemabultar som knäcks... Länk | |
|
Visst är det skönt att ha ett extra skydd med minst två olika låsbultar per hjul och ändå skönare att få ha hjulen ifred. Men de flesta låsbultar kan lossas ändå utan den speciella hylsan. Den lokala däcknasaren berättade för mig ganska nyligen att det tydligen inte spelar ngn roll om man har dunderbult på hjulen utan vill man lossa hjulen så gör man det med en härdad hylsa som används till bla trycklufts (de svarta varianterna)maskiner genom att slå fast den på låsbulten och lossa. Bulten är mjukare än hylsan och hylsan ska tydligen skära in i hylsan och fastna. Blev lite rädd när jag fick höra detta. Det räcker tydligen att ha med sig 4 eller 8st härdade 17 hylsor på turnén. Hoppas att de lite dyrare låsbultarna är härdade! /Scnitzermann |
|
|
Jobbade en vintersäsong på en gummiverkstad och vi införskaffade en sats med dessa härdade vänstergängade hylsor till en problembil. Volvos låsbultar som användes för några år sedan (kanske fortfarande) består av en härdad del som är inslagen med splines i en mjukare bult med själva gängan. Den yttre hårda delen var lögn att få grepp om pgr härdningen men så visade det sej att den inre mjuka bulten var ytterst lite större i diametern och stack upp bakom den härdade delen. I denna lilla och mjuka kant fick hylsan fäste och drog loss hela bulten. Hade en gång en låsbult som var som en kon med slät ovansida med några utspridda hål för nyckeln med motvarande tappar. Själva bulten föll helt in i fälgens kona, så denna typ av bult i kombination med djupa fälghål borde vara svår att komma åt då de djupa hålen omöjliggör att man kan knacka upp den med tex en huggmejsel. Någon kant eller annat som stack upp fanns inte heller så en hylsa hade inte haft något att greppa i. Har dock aldrig sett dem igen någon stans. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.