|
|
|
|---|---|
|
Har en stilla fråga: Vilka stötdämparsatser rekomenderas av panelen ifall man ska montera 18" fälgar på en 635'a? Det ser ju lite knepigt ut att köra med original dämpare och fjädrar och sedan slänga på 18"... Är inte intresserad av rekomendationer på coilovers. Vart har ni vänt er? Motto: Varför vänta? Hur länge har du tänkt leva? | |
|
Jag har använt bilstein dämpare men H&R sänkning funkar kanon med 18" tror tom att 19" kan funka =) //Magnus Tolf |
|
|
Var införskaffade du bilstein grejorna? Nån väsentlig skillnad jämfört med H&R (pris och prestanda)? Motto: Varför vänta? Hur länge har du tänkt leva? |
|
|
Har haft turen att bilstein suttit monterat på båda 6orna ja haft =)) H&R har ja läst mej till här på forumet...men känslan i bilen är skön...styvare samtidigt som de går att åka i stan utan njurbälte! =) //Magnus Tolf |
|
|
Hej! Vill du sänka bilen med Bilsteindämpare är det Bilstein Sprint du ska ha , inte Sport då Sport håller standardhöjd. Jag har Sprint och H&R på min bil. Bli inte förbryllad om det står e28 på grejerna eftersom det är samma delar till både e24 och e28. Enligt uppgift ska dämpar/fjäder-kombon sänka 30mm fram och bak, men min bil uppsättning sänkte mer än så. Fram sänkte det minst 50 mm; före sänkning fick jag in fyra fingrar mellan däck och skärm fram, efter; knappt ett finger! Men det tar inte i någonstans! Kort och gott, jag är nöjd! Och det är precis som Tolfan beskriver det: ...styvare samtidigt som de går att åka i stan utan njurbälte! =) vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
Någon som har numren på Bilstein Sprint dämparen ? Det står ju på insatsen på dem, är nämligen lite nyfiken på vilka jag har själv. Vad det gäller plats så är ju hjulhusen rejäla men under bilen är det värre.... |
|
|
Länk Som sagt, under är det värre, speciellt så oviktiga grejer som oljetråg...... |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Mitt oljetråg på min förra 635:a, mötte asfalten efter en svacka i vägen pga sänkningen 60mm fram och 40mm bak. Resulterade i ett sprucket sådant + spricka i spoilern. Pga den låga markfrigången, fick jag ibland backa över trotoarkanter då jag skulle över dessa, annars tog spoilern imot. =( Mvh Patrik |
|
He he, man blir lite orolig att sänka när man läser vad ni gått genom... Var hittar man billiga Bilstein och H&R grejor då? Är det bättre att köpa från Tyskland eller USA??? Eller finns det bra leverantörer i Sverige? Motto: Varför vänta? Hur länge har du tänkt leva? |
|
| Kolla på Forza. De har det mesta =) | |
| Jag pratade med Börje på Forza. Han har koll på vilka grejor det ska vara till en e24. Billigt var det inte. Det rörde sig om ca 11 000 plus frakt ca 300 för Bilstein Sprint dämpare och HR-fjädrar. Sedan får du räkna med att byta tex övre fjäderbenslagringen fram och kanske bak också. Genomslagsgummin, gummiunderlägg till fjädrarna och div andra monteringsdetaljer som dammskydd, skruvar och brickor. Det kan gå på ett par, tre tusenlappar om du vill byta allt till nytt | |
|
Patrik: Vad har du för grejor på din M635'a? Den verkar inte vara Überlåg..? Tar den i när du kör typ på kullersten osv? Siktar på Bilstein grejor och H&R fjädrar men undersöker också andra märken. Kan se på Forzas lista att det inte är samma bakdämpare bak till E28 M5 (B46-0609), som till M635CSI (B46-0725). Borde passsa däremot. Något som gör mig förbryllad är att det anges Sportdämpare till M635CSI...? Jag är ju ute efter Sprint och i så fall ska man sikta på P36-0243 fram och B46-0727 bak... Någon som har råd? Micke Motto: Varför vänta? Hur länge har du tänkt leva? |
|
|
Hade velat ha Edit funktion... Är det skillnad på infästningarna mellan 635CSI och M635CSI? Om inte kommer jag att gå på ovan nämnda artikelnummer för sprint modellen. Tack för hjälpen grabbar. Micke Motto: Varför vänta? Hur länge har du tänkt leva? |
|
|
Uppar denna tråd lite. Jag är intresserad av Lowtech (skall enligt säljaren sänka 35+35mm), fjädrar till min M635'a och undrar ifall ngn har erfarenheter av dessa? Jag vill inte bara sänka utan vill även bibehålla/förbättra väghållningen. Varför vänta? Hur länge kommer du att leva? |
|
|
Följer den här tråden med stort intresse då jag också letar sänkningssats till min 635. Jag ska också ha in 18" i hjulhusen, 8" fram och 9" bak. eftersträvar ett lågt och fett stuk men inte överdrivet, det ska ju gå att köra lite med den också :-) Vissa chassisatser sänker lika mycket fram som bak ex 30/30, 40/40 medan en del sänker mer fram ex 50/40 eller som jag hittade på ChassIT; Sachs Performance som finns både i 40/40 och 60/40 med detta verkar ju extremt? Chans att köpa det billigare exempelvis i England? |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan tyvärr inte svara på alla frågorna här. Skilnad på infästningarna vet jag inte om det skiljer, har aldrig jämfört. Min sänkning lär vara 30/30, då den är något högre än andra M635 med 40/40 jag jämfört med. Min tar i ibland om vägbulorna är för höga, men då brukar det vara mellandämparen på avgassystemet som skrapar en aning. Jag rekommenderar verkligen att inte sänka 60 fram i vilketfall, då tråget lär bli mycket utsatt. Min förra 635Csi hade 60 fram och 40 bak, men skrapade i ofta i tråget, till och med spräckte tråget efter åkt över en svacka som bildats i asfalten efter vintern. Rekommenderat är en sänkning på 40/40 på vanliga 635:an och helst 30/30 på M635:an då den redan är lägre än en standard 635. Men 35/35 blir nog mycket bra på M635 skulle jag tro. Om du vill bättra på väghållningen på M635:an, är att rekommendera att byta krängningshämmarna både fram och bak till de från den senare M635 87-89, då de är grövre. Bak ska vara bolt on, men fram måste fästet i rambalk modifieras(svetsas om) Mvh Patrik |
|
Tack för ditt svar Patrik. Vad är det för tillverkare av de fjädrar du använder på din? Varför vänta? Hur länge kommer du att leva? |
|
|
Hallå, bra länge sen man skrev nåt här inne, följer dock med på forumet konstant! Jag köpte Lowtech väghållningssats av Schmiedmann i Danmark, innan dom öppnade upp i Sverige. Ska som sagt sänka 35/35 men detta gäller från originalhöjd dvs M635 samt 635or med M-chassie måste du räkna bort vad det sänker först. Du kommer i praktiken sänka ca 22-23mm utöver på en M635 tex. Jag har inte monterat detta än så jag är faktiskt lite orolig att det inte passar pga att satsen kan vara gjort för originalchassie, det skiljer ju visst en del när man ska montera gentemot M-chassie. Dom lovade dock efter efterforskningar hos tillverkaren att det inte var något problem. Den som lever får se...... /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.