AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
675

Problem med bakljuset på E39 -01

Ma
5
MagnusEklof
520i Touring -01
En av mina baklampor har slocknat (en i luckan) och jag är tämligen säker på att ett kabelbrott i luckans gångjärn ligger bakom. Jag har lyckas se kabeln som är av och den är blå/lila, samma färg som kabeln nere i baklampan. Nu till problemet, hur f*n ska jag kunna skarva ihop kabeln? Jag har dragit lite försiktigt i den delen som går in i innertaket och lyckats få ändarna omlott med ca 2 cm, men det är riktigt trångt...

Tacksam för tips, vad finns det för lämpliga skarvmetoder?

Mvh
Magnus

Magnus
ma
57
maskinisten
530iAT -01
Hej!
Finns säkert någon med örnkoll som kan ge dig ett bättre svar. Men när jag skarvade mina kablar(530iT-01) så plockade jag ner högtalarna i taket i skuffen. Kablarna kommer ut den vägen och gummislangen som kommer fram till gångjärnet går att pilla loss där inne. Då får man lite mer slack att jobba med. Men att bara skarva kabeländarna mot varandra gick inte på min, blev för kort. Jag fimpade det som var skadat och skarvade in en bit annan kabel i mellan. försökte löda men lyckades inte, så jag körde med tunna skarvhylsor(kläm) och krympslang. Har funkat fint i ett par tusen mil iaf.

Mvh/ Nils
Hejsan. Hade samma problem. Visade sig vara pluppen som sticker ut i lampdästet som inte låg ann tillräckligt mot lampan. Spände ut den med en skruvmäjsel så funkade allt fint igen.

MVH

Kalle
Ma
5
MagnusEklof
520i Touring -01
Tack för tipsen!

Skall titta på det i helgen, återkommer med resultat.

/Magnus
Ma
5
MagnusEklof
520i Touring -01
Hej,

Lyckades skarva ihop kabeln nu och lyset fungerar igen. Hade lite problem att få bort högtalargallret men hittade en bra instruktion på youtube, sparade tyvärr inte länken. Man måste bruka lite försiktigt våld...

Tack för hjälpen
/Magnus

Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.