AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.635

Korrekt uppallning av framvagnen? Bild!

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Ska lämna in framfälgarna på lagning och tyvärr får det bli en i taget eftersom jag ej har några reservhjul till M3:an.

Har precis tagit bort hjulet och pallat upp med en länkarm men är osäker på om placeringen av pallbocken är lämplig? Har satt den på länkarmen, se bilden...Länk
Bästa hade ju naturligtvis varit att haft pallbocken i lyftpunkten där jag nu har domkraften.

Frågan är alltså om det är en lämplig placering? Domkraften är kvar som på bilden och bär upp en del av lasten, men kommer kanske att mattas ner efter nån dag, eller? Vad säger ni?

Mvh Jimmy

Ji
2.380
Jimmyboy

"...pallat upp med en pallbock på ena länkarmen" ska det ju naturligtvis stå.

Bilen kommer stå så här i ca 1 vecka.

Roffa1
Tror det är bättre att placera pallbocken under den främre vänstra rambalken, domkraften står bra där den står. Domkraften sjunker ej om underlaget är rätt.
Ji
2.380
Jimmyboy

Ok, du menar strax framför domkraften?

Roffa1
Den främre rambalken bör komma ut i det främre hjulhuset. (är ej så bekant med E46 mod)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har du inte tillgång till en större domkraft och hissa högt bak så den reser sig så pass att du får in pallbocken fram?
har gjort så på min e36 och min förra bil om jag inte minns helt galet.

BMW ownz
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att hydrauliska domkrafter inte sjunker med tiden är väl inte helt sant. Kan variera mellan märken och kvalitet men de två jag har haft sjunker iallafall med tiden.

Jag förutspår att domkraften på bilden kommer att mattas av efter någon dag eller så.
Ji
2.380
Jimmyboy

Var nere precis och flyttade pallbocken.

Ville inte sätta den längs balken bredvid domkraften för att balken kjolen går ner run om balken med lite luft mellan.

Valde istället att flytta in pallbocken så att den nu sitter precis vid det inre fästet för länkarmen och under den grova motorbalken som ligger där. Känns lite tryggare.

Synpunkter?

Mvh Jimmy

Ji
2.380
Jimmyboy

Bild på hur den nu vilar...Länk

Domkraften tar naturligtvis oxå upp lite tyngd.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har fått förklarat för mig att alla hydrauliska domkrafter sjunker mer eller mindre beroende på kvalitet, alla mina gör det i alla fall inklusive min verkstadskran som la en Ducati 996 på sidan en gång. Får fortfarande ont i magen när jag tänker på det.

Bor det inte vara lämpligt att palla under strax bakom hjulhuset, alltså under A-stolpen? Ser starkt ut på den här bilden iaf:

Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Insåg just att det kanske var där du inte ville sätta den pga kjolarna?

Mycket fräsch bil för övrigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.