AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.970

tickande vid, runt. under insug varm motor.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
precis när bilen uppnår arbets-temperatur börjar ett tickande ljud höras från eller vid insuget. låter mest som att de kommer underifrån.

tickandet försvinner vid högre varv. runt 3tusen rpm i några sekunder.
sedan är de tyst en stund och uppkommer igen. tickandet har samma takt hela tiden och följer ej motorvarvet. de enda som varierar är styrkan på själva tickningarna.
verkar komma när motorn är oblelastad eller belastas svagt också (endast varm).

detta började komma efter ett oljebyte för mig men kan inte säga säkert. hade andra "missljud" samtidigt. märkte av detta missljud på allvar efter en del "först till 100 runda" med högre varv och full gas.

en jag träffade idag säger sig ha samma problem med sin 525i -90 och har haft det i 4 år nu. hans missljud uppkom efter en sladdrunda med höga varv mm. hans motor är en m20.

BMW ownz
Wa
12
Wallhanger
325i Touring -90
jag kanske är helt ute och cycklar men jag har ett litet tickande ljud jag med,
men de problemet med min är att de är en ventil på 6 cylinder som är krökt men inte så mycke så att de är skadligt.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. låter inte bra iaf.. har läst om något som kan ticka från någon slags burk eller nått som sitter utanför motorn kopplad till vakumslangarna.

har provat med vattenslang och längre skruvmejsel men hittar inte vart de kommer ifrån. måste vara tondöv eller nått...

BMW ownz
Svårt att förstå vart ditt ljud skall komma från, men på min 325:- jag hade innan, så sa de på Bmw att det var Vanos som ljudet kom ifrån. Det var inte skadligt, men skulle jag fixa det så skulle det gå på 7000:-. Jag körde ytterliggare 5000 mil innan jag sålde den.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
knepigt. en m20 har väll inte vanos..

kan mycket väl tro att det kan vara olika saker för den andra killen och mig. men det sjuka är att det låter på exakt samma sätt.

alltså inte efter motorvarven. varierar i styrka. försvinner vid högre varv. precis när tempnålen nått mitten. uppkom efter högre varv. kommer från insugssidan eller nära omkring.

BMW ownz
Wa
12
Wallhanger
325i Touring -90
nej de tror jag inte jag har inte de i alla fall :P
man kan de inta vara nått som bara sitter löst under insuget då??
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har kollat upp igen om något skulle vara löst där under och allt verkar sitta som det ska.
ska tillägga att jag var ju loss med generator och filterhus för att byta en liten packning och då passade jag även på att kolla på lite kontakter som finns där under och även känna runt då man hade bättre plats.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har fått förklaring på detta nu när jag var ner till min bilmeck.
de är någon sorts avluftning till tanken. brukar höras mest på vintern.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.